Laurus schrapt vijf supermarktketens

Supermarktconcern Laurus schrapt vijf supermarktformules, waaronder Edah en Super de Boer. Het concern gaat zich volledig concentreren op een nieuwe formule, onder de naam Konmar.

Deze ingrijpende koerswijziging heeft het supermarktconcern vanochtend bekendgemaakt. Doel van de operatie is het winstniveau te verhogen. Laurus maakte in augustus sterk gedaalde winstcijfers bekend; de beurskoers is dit jaar gehalveerd.

Laurus wil binnen twee jaar 800 Konmarwinkels hebben. Daarmee kan het beter concurreren met marktleider Albert Heijn, die zo'n 700 winkels in Nederland heeft.

Konmar heeft nu 29 vestigingen. De nieuwe Konmars zijn overwegend supermarkten die deel uitmaken van de op te heffen ketens Edah, Super de Boer, Groenwoudt, Nieuwe Weme en Lekker & Laag. Een honderdtal filialen wordt gesloten, omdat ze te dicht bij een andere Konmar-winkel zouden komen te staan. Laurus verkoopt verder de supermarktformules Spar en Basismarkt, die samen zo'n zeshonderd filialen tellen, en de dierenwinkels Pet's Place.

In een toelichting op de ingreep wees Laurus-voorzitter Ole van der Straaten op de versnippering van inkoop en marketing door het bestaan van acht supermarktformules. ,,In plaats van samenwerking was meer sprake van interne concurrentie. We nemen nu het beste uit die acht formules en maken er één van.''

Na de fusie van De Boer Unigro en Vendex Food in 1998 hebben veel winkelformules teleurstellend gepresteerd. Sinds zijn aantreden in mei heeft Van der Straaten zich geconcentreerd op reductie van het aantal `supermarktmerken'. Een uitgebreide consumententest wees volgens Van der Straaten uit dat Konmar het beste perspectief biedt. ,,Maar ook die formule zal worden aangepast. Veel verse producten en on-Nederlandse service komen centraal te staan.''

Met één formule kan Laurus zijn kantoorbezetting bijna halveren tot ruim 700 mensen. De eerste 250 banen vervallen begin volgend jaar. Vakbond De Unie noemt de snelheid waarmee Laurus tot daden overgaat ,,onbegrijpelijk''.

De ingreep moet over vier jaar leiden tot een kostenbesparing van circa 35 miljoen euro op jaarbasis. Daarnaast verwacht Laurus nog 15 miljoen euro per jaar te besparen door het aantal distributiecentra te reduceren van vijftien tot vijf. Die vijf worden uitgebreid.

Voor de gedaantewisseling van de 800 winkels trekt het concern 500 miljoen euro uit. Nog eens 300 miljoen is bestemd voor niet zichtbare aanpassingen (zoals nieuwe computersystemen) en 140 miljoen voor de afslanking op de hoofdkantoren. De verkoop van Basismarkt, Spar, Pet's Place en drie slagerijen brengt Laurus naar verwachting 140 miljoen euro op.

VRAAGGESPREK: pagina 13