Slijtageslag op water en chips

,,Van Diligentia tot Waldorf Astoria.'' Topman Paul Smits van telecombedrijf KPN rondde gisteren zijn roadshow af die 12 miljard gulden moet opleveren.

,,Helemaal nul komma niks'' heeft hij gezien van Madrid, Parijs, New York of San Diego. ,,Het is een bizar leven'', zegt Paul Smits in een telefonisch interview vanuit Londen, de laatste etappe van zijn roadshow voor beleggers. ,,Je begint om half acht met een ontbijtsessie, daarna een uur per gesprek, met tussendoor een kwartiertje racen naar een ander gebouw, in een auto met een fles water en een zak chips. Maar ieder gesprek is een potentiële klant.''

Hij somt op waar hij de afgelopen drie weken is geweest: eerst zes steden in Europa voor particuliere beleggers, daarna vijftien steden in Europa en de Verenigde Staten voor de grote institutionele beleggers. Smits leidde het ene team, financieel bestuurder Henderson van KPN een ander team. ,,Van Diligentia in Den Haag tot het Waldorf Astoria in New York. Ik heb zitten turven: 107 one-on-ones, zoals dat heet, 31 groepspresentaties en 3 persbriefings.

,,De kennis van de gesprekspartners wisselt, maar het is een wonderlijke ervaring om in een merkwaardig gebouwtje in Denver te belanden tegenover mensen die KPN al jaren volgen en bijna net zo goed kennen als ikzelf. Je komt dan niet weg met vage bespiegelingen. Het is een slijtageslag, maar ze zorgen er wel voor dat je op je tenen blijft lopen. Dat geeft een kick.''

Wat wilden beleggers van u weten?

,,Vooral onze visie op mobiele telefonie en de investeringen die we daarin doen. Het kwam goed uit dat onze Japanse partner, Docomo, vorige week met kwartaalcijfers kwam die elke verwachting overtroffen. Het succes van hun i-mode, internet op mobiele telefoons, gaf een mooie rugwind, daaruit bleek dat we niet zitten te dromen. Verder wilden ze tot in detail weten hoe we, zoals we onlangs hebben aangekondigd, kosten gaan besparen op ons vaste netwerk.''

Er was de afgelopen dagen ook veel nieuws uit de sector. Stelden beleggers nog vragen over de fors gedaalde winstmarges van Vodafone in Duitsland, ook een belangrijke markt voor u? Wilden ze weten of KPN zich ook gaat opsplitsen, zoals AT&T en BT?

,,Alles valt op, ook de marges van Vodafone in Duitsland. Belangrijk was dat Vodafone aangaf dat het terugkomt van de ongebreidelde subsidies op prepaid mobiel bellen in Duitsland. Daardoor kunnen de marges weer de goede richting op.

,,De splitsingen bij AT&T en BT werden niet beschouwd als een positieve stap. Bij AT&T is het een noodgreep omdat hun gigantische investeringen in kabelbedrijven hebben gefaald. Bij BT komt de internationale expansie niet van de grond. Wij zitten niet in zo'n situatie. Bovendien zijn we anderhalf jaar geleden al begonnen met het verzelfstandigen van onderdelen als KPN Mobile en KPN Telecommerce.''

KPN is met E-Plus de nummer drie in Duitsland. Vinden beleggers dat een probleem?

,,Nee, dat is geen thema. Duitsland is een gigantische markt. Ook een goede nummer drie heeft daar een prachtig groeipotentieel. We hebben fors geïnvesteerd in de nieuwe UMTS-licentie, maar de cijfers van Docomo geven aan dat er een geweldige potentiële vraag is naar mobiele internetdiensten.''

KPN heeft stevig reclame gemaakt. Heeft u nog moeten lobbyen om de strengere regels over reclame rond een emissie te vertragen?

,,Ik was me er niet van bewust dat er nieuwe regels komen; ik heb het aan de deskundigen overgelaten. Er is ook niet gelobbyd. Het zijn gewoon verkoopkosten. Bij zo'n grote emissie moet je er ook wat tegenaan gooien.''

Bent u tevreden over de vraag naar de aandelen? Concurreerde u rechtstreeks met de vele andere telecombedrijven die deze maanden aandelen gaan aanbieden?

,,Ik mag volgens de regels nog niets zeggen over de emissie. De concurrentie komt overal vandaan, soms uit de tmt-sector (technologie, media en telecom). We merkten bijvoorbeeld dat we soms een dag eerder of een dag later waren dan de mensen van Telefónica Moviles (de mobiele divisie van het Spaanse Telefónica), die ongeveer dezelfde route aflegden.

,,Natuurlijk is het sentiment over de telecomsector anders dan een half jaar geleden. De financiële markten reageren in extremen, maar niemand betwist dat de markt voor telecomdiensten nog steeds booming is.''

Dit is de laatste aflevering van een serie over de emissie van KNP. Eerdere afleveringen verschenen op 11, 13, 14, 15, 16 en 17 november.

    • Remmelt Otten