LEKKER SLEUTELEN IS HET ALLANG NIET MEER

De brancheorganisatie van motorvoertuigen- en tweewielerbedrijven betaalt een premie aan leerlingen van de beroepsbegeleidende leerweg. Zelfs als ze blijven zitten, krijgen ze geld toe.

Vinod Pabbi (21) werkt sinds vier maanden in garagebedrijf de Vries en van Slooten in Amsterdam Noord. Hij draagt een blauwe overall vol vlekken en heeft de vieze handen die bij het reparen van een auto horen. Nadat hij de lts voertuigtechniek had afgerond, wilde hij aan het werk in een garage maar dat lukte niet. Sindsdien werkte hij als koerier. Maar de garage bleef trekken en hij nam deze zomer de beslissing om weer te gaan leren. Ondanks een aardig inkomen als koerier. ``Ik heb gekozen om vier dagen te werken en een dag naar school te gaan. Ik wil geen fulltime mbo doen omdat ik niet meer de hele dag op school wil zitten en het me ook te theoretisch is. Het is veel leuker om gelijk met mijn handen te werken. Daarnaast mag ik hier veel doen en doe ik ervaring op. Ik verwissel banden, repareer waterpompen. Ik hoef niet alleen maar mee te kijken.'

Vinod Pabbi volgt de beroepsbegeleidende leerweg (BBL in onderwijsjargon) tot autotechnicus bij het Regionaal Opleidingen Centrum (ROC) van Amstelveen. Deze opleiding duurt twee jaar. Vinod Pabbi is aan zijn werkplek gekomen via Innoflex, het uitzendbureau van de Innovam Groep. Innoflex detacheert leerlingen van de BBL bij hun stageplaatsen. De Innovam Groep is het overkoepelend orgaan van de mobiliteitsbranche zoals het motorvoertuigen- en tweewielerbedrijf zichzelf tegenwoordig noemt. De mobiliteitsbranche omvat alle bedrijven die actief zijn met de verkoop, de verhuur, het onderhoud en reparatie van auto's, bedrijfswagens, caravans, aanhangwagens, motorfietsen, bromfietsen en fietsen. Ook tankstations, autowasbedrijven, motorenrevisiebedrijven en takel- en bergingsbedrijven horen erbij. Bij elkaar gaat het om ruim 15.000 bedrijven waar meer dan 86.000 mensen werken. Slechts 25.000 banen daarvan zijn technisch. Maar juist de instroom van technisch personeel levert problemen op. Per jaar zijn 2.500 nieuw opgeleide mensen nodig. Op zich worden veel mensen opgeleid, maar veertig procent gaat niet werken in de branche waarvoor hij is opgeleid. Vaak kunnen ze in geheel andere bedrijfstakken ook goed aan het werk komen en verdienen ze beter.

Om leerlingen binnen te houden krijgen ze in het eerste jaar van de BBL een startpremie van maximaal van duizend gulden. Als ze toch blijven zitten, krijgen ze zelfs nog een aanmoedigingspremie van vierhonderd gulden en tweedejaars krijgen een doorstartpremie van ook vierhonderd gulden. De premies worden gefinancierd door een heffing van 0,55% op de loonsom van alle aangesloten bedrijven. Vorig jaar was de regeling ook al van kracht. Er is dit jaar wel meer publiciteit aan gegeven hetgeen in ieder geval een stroom van telefoontjes opleverde van leerlingen uit het fulltime mbo, de zogenaamde beroepsopleidende leerweg (BOL) die géén recht hebben op de premie. Waarom krijgen zij geen premie? ``Er is zoals in alle andere technische branches een zwaar tekort aan personeel. En deze jongens kiezen bewust voor de combinatie werken-leren, ze leveren al echt werk in de garages', zegt voorlichter Willem-Jan Kuiper van de Innovam Groep. ``Maar ze doen vaak een stap terug in inkomen. Daar willen we ze in tegemoet komen. Zodat ze blijven.'

Kees Burgerhout, chef werkplaats van garagebedrijf de Vries en van Slooten is zeer te spreken over Vinod Pabbi. ``Hij is echt gemotiveerd. Er komen hier heel vaak jongens die een romantisch idee hebben van lekker sleutelen aan een auto. Maar dat is het allang niet meer. De autotechniek is de laatste jaren moeilijker geworden. De techniek verandert per half jaar en daar moet je hard voor leren en werken.'

De behoefte aan technisch personeel is zo groot dat in de subsidies van Innovan in de praktijk alweer achterhaald zijn. Vinod Pabbi krijgt van het bedrijf waar hij nu via Innoflex gedetacheerd is al zijn kosten terug, dus ook zijn boeken- en leergeld. Burgerhout loopt er hard over te denken om hem met een half jaar al een vast contract aan te bieden. En aangezien het voor Vinod Pabbi een financiële terugstap was om weer te gaan studeren, heeft het bedrijf ook iets boven zijn normale loon gelegd. ``Hij verdient bruto 2600 gulden per maand. Dat lijkt natuurlijk nergens op', aldus Burgerhout. En op de vraag waarom ze dit allemaal doen: ``We hopen een goed iemand een jaar of vier vast te houden.'

Burgerhout heeft nog een leerling zoals Vinod Pabbi op de werkplaats rondlopen. Het bedrijf kiest bewust voor leerlingen die tegelijkertijd werken en leren. Borgerhout: ``Die zijn kwalitatief beter dan jongens die van het full-time mbo komen. Die hebben veel minder praktijkervaring. Dat is eigenlijk een licht drama. Nu hebben we iemand die in de praktijk ook veel werk verzet.'

Borgerhout is zeer te spreken van de begeleiding door Innoflex, het uitzendbureau dat leerlingen detacheert bij opleidingsbedrijven. ``Een leerling krijgt zijn eigen adviseur die hij alles kan vragen en wij ook. Een vast aanspreekpunt.' Minder te spreken is Burgerhout over het ROC Amsterdam. ``Het is een onoverzichtelijk groot opleidingsinstituut waar de hele tijd van alles veranderd. Als je met een vraag opbelt, krijg je nooit fatsoenlijk antwoord. Ze sturen je van het kastje naar de muur. Wij sturen de jongens altijd naar het ROC in Amstelveen of Zaandam.'

Vindod Pabbi gaat dan ook naar het ROC in Amstelveen. Hij is zeer blij met zijn baan en werkgever. Zijn doel is Eerste Auto-elektrotechnicus te worden. ``Dan mag ik ook auto's keuren. Het kost me wel zeven jaar leren en dat is lang. Maar het is mijn uiteindelijk doel', zegt Vinod Pabbi, met glinsterende ogen.

meer informatie op www.passionforpower.nl

    • Anja Vink