Directeur Railtrack stapt op

De directeur van het door chaos en dodelijke ongelukken ontregelde Britse spoorwegbedrijf Railtrack, Gerald Corbett, heeft gisteren ontslag genomen. Zijn beslissing komt een dag na een ontmoeting van premier Blair met spoorwegfunctionarissen, waar Corbett (49) een plan presenteerde om het net opnieuw veilig en efficiënt te maken na de ontsporing bij Hatfield, die vorige maand aan vier mensen het leven kostte.

Dat ongeluk, door railbreuk, dwong Railtrack om honderden kilometers spoor te vervangen waar soortgelijke ongelukken dreigden. De reparaties verlamden het net waarna overstromingen de schade in de laatste drie weken verergerden. Na `Hatfield' bood Corbett zijn ontslag al aan, maar de raad van bestuur van Railtrack weigerde dat de aanvaarden. Zelfs kritische reizigersorganisaties bleven de in 1997 aangetreden Corbett steunen. Hij zou de juiste man zijn om de noodzakelijke verbeteringen aan het Britse spoor uit te voeren.

Corbett nam ontslag omdat zijn ,,profiel te opvallend'' zou zijn geworden. ,,Ik denk dat mijn werk is gedaan. Het is goed dat het bedrijf nu vooruit kan kijken en hier een streep onder kan zetten'', aldus Corbett, die ernstige kritiek heeft geleverd op de privatisering van de Britse spoorwegen. Regeringskringen dachten al langer dat Corbetts positie onhoudbaar was en dat zijn ontslag een formaliteit was na het indienen van het verbeteringsplan. Financieel directeur Steven Marshall van Railtrack wordt de nieuwe topman.

Railtrack is de beursgenoteerde eigenaar en exploitant van de Britse rails, stations en seinpalen. Ruim 25 maatschappijen betalen Railtrack huur voor het gebruik van het spoor. Vorig jaar en in 1997 deden zich ook al dodelijke ongelukken voor. Een officiële enquête moet duidelijk maken of de winst van Railtrack ten koste is gegaan van de veiligheid op het net.

    • Hans Steketee