LOEVENDIE

Loevendies opera Esmée (1987-1994) is een verrassing om nu eens ongestoord te beluisteren op een dubbel-cd. De muziek verwaaide enigszins in het immense theater Carré tijdens de première in het Holland Festival van 1995 in het kader van `kunst en verzet'. Esmée, met hier en daar trekken van een converstatie-opera, niet het sterkste deel, is betrekkelijk bescheiden van bezetting en het zijn ook de intiemere momenten die vooral bijblijven, zoals een huisconcert, een kinderliedje of salonmuziek afgewisseld door het voltallige ensemble. De opera op een libretto van Jan Blokker vond zijn oorsprong in een kleurenbijlage van Vrij Nederland over de liefde van een verzetstrijdster, de femme fatale Esmée van Eeghen, voor een Duitse officier. Kort na de première werd het werk op de planken gebracht bij de Deutsche Oper Berlin en nu verschijnt de cd met een uitvoering door de Opera van Bielefeld uit 1997. De inzet is voorbeeldig, er wordt met overgave gemusiceerd, Margareth Thompson als Esmée haalt fel uit en ook William Oberholtzer als de Duitse officier weet te overtuigen. De overige solisten, koor en orkest halen een behoorlijk niveau. Loevendies levendige muziek kent geen afbakening naar genre of stijl. Van alles passeert er de revue, van Duitse liedkunst tot Weense walsen, van Amerikaanse jazz tot Lutherse psalmen.

Theo Loevendie: Esmée. Opera van Bielefeld o.l.v. van Geoffrey Moull. Donemus CV 74-75.

    • Ernst Vermeulen