`Schuld wervencrisis bij Seoul'

De gesubsidieerde Zuid-Koreaanse scheepsbouw is verantwoordelijk voor de mondiale neergang in deze bedrijfstak. Dat stelt de Europese Commissie in een gisteren verschenen rapport. Volgens de Commissie kunnen de Koreaanse werven dankzij de subsidie onder de kostprijs werken.

,,Ondanks een toegenomen aantal orders hebben de scheepsprijzen zich niet hersteld'', zo schrijft de Commissie. ,,De voortdurende depressie wordt veroorzaakt door de lage offertes van de Zuid-Koreaanse scheepswerven.''

Gesprekken tussen de EU en Seoul om tot een oplossing van het geschil te komen, zijn twee maanden geleden mislukt. De Zuid-Koreanen weigeren de Europeanen inzicht te geven in de totstandkoming van hun prijzen. Brussel overweegt nu de zaak voor te leggen aan de Wereldhandelsorganisatie (WTO).

Volgens het rapport is Zuid-Korea met veertig procent van alle binnengehaalde orders de grootste scheepsbouwer ter wereld. Japan sleept een kwart van de orders in de wacht, Noorwegen en de EU-landen 16 procent.