Machinisten NS laten volle trein wachten

Treinmachinisten laten bomvolle treinen steeds vaker op de perrons wachten. ,,Als de trein te vol is, is het gewoon niet veilig'', verklaart voorzitter J. Arndts van de Vakbond voor rijdend personeel de muiterij. ,,Wij hebben het recht om dan niet te rijden.''

Een woordvoerster van de Nederlandse Spoorwegen erkent het probleem. ,,De machinisten zijn verantwoordelijk. Als een trein uitpuilt, de deuren kunnen niet meer dicht en mensen staan op de tree-plank, dan is het beter de trein te laten staan.'' Hoewel zij spreekt van een `probleemperiode', komt daadwerkelijke uitval volgens haar sporadisch voor. Arndts: ,, Vroeger kwam het af en toe voor dat we met te weinig treinstellen zaten. Nu is het schering en inslag''.

De NS vervoerde in de eerste helft van dit jaar 3 procent meer mensen in vergelijking met de eerste helft van 1999. Deze groei was het dubbele in vergelijking met de voorafgaande jaren.

De NS hebben een groot tekort aan materieel omdat het aantal reizigers sneller is gegroeid dan verwacht. Daarnaast is de bestelling voor nieuwe treinen te laat op de bus gedaan omdat de vervoerder niet zeker was van de toekomst. ,,Je gaat geen miljard gulden investeren als niet zeker is of Lovers samen met de Fransen een aantal trajecten krijgt'', aldus de zegsvrouw. Vanaf 2002 komen er 252 dubbeldekkers en 25.000 zitplaatsen bij.

De rek is eruit, erkent de woordvoerster. Er rijden 5 procent meer treinen onder de nieuwe dienstregeling. Het aantal zitplaatsen is met 10.000 toegenomen. ,,Daardoor wordt het materieel zeer intensief gebruikt, is er eerder slijtage en moeten de treinen dus vaker naar de garage.''

Om de huidige problemen op te lossen, huren NS treinen uit België. Daarnaast wordt reservematerieel ingezet. ,,België is nu uitgehuurd. We zijn erg hard bezig elders over de grens te huren. Dat is moeilijk omdat er geen tweedehands markt is in Europa en sommige buitenlandse systemen niet overeenkomen met die van ons.''

Het ontbreekt de NS niet aan financiële middelen. In 1998 bedroeg de winst 200 miljoen gulden en in 1999 260 miljoen gulden; waardoor de aandeelhouder (de Staat der Nederlanden) voor het eerst sinds veertig jaar weer dividend kreeg uitgekeerd.