Holistisch badwater

Ballistische bruisballen, verse maskers en zeep per ons, bij Lush maakt alles schoon en laat je lekker geuren. De Londense winkels houden het midden tussen de Body Shop en holistische aromatherapie. Binnenkort ook in Nederland.

Het warme water in het wit-emaillen bad is glashelder. Tot je de Bath Ballistic Bomb `Feel good in the Southern Hemisphere' erin gooit. Dan verandert het in een donkere tint oranje, terwijl de badkamer sterk naar geperste sinaasappel begint te ruiken. De geur ,,moet je weer blij maken en je zorgen doen vergeten'', zegt de verpakking van de badzoutbal ter grootte van een perzik die als een reusachtige vitaminebruistablet ligt te borrelen en te sissen. Dat valt te bezien, vooral als de kleur van het water naar grijs gaat neigen en de geur wel heel sterk wordt. Maar de kinderen roepen: ,,Dit is pas gaaf''.

De Bath Ballistic Bomb is een van de vele feel good-producten die de Britse cosmeticafirma Lush verkoopt. In minder dan vijf jaar heeft Lush een imperium opgebouwd van meer dan honderd vestigingen over de wereld en drie mailorderbedrijven, die bereikbaar zijn via de Lush-websites in Australië, Groot-Brittannië en Canada en die in de aanloop naar kerst weer goede zaken doen. Lush heeft grootse uitbreidingsplannen. Begin volgend jaar boort Lush de veelbelovende Nederlandse markt aan met een eerste vestiging op een nog geheime plek in het centrum van Amsterdam. Zo is Lush een gevaarlijk snel oprukkende concurrent geworden van The Body Shop, de cosmeticaketen van de Britse milieu- en mensenrechtenactiviste Anita Roddick.

Lush betekent letterlijk `luxueus' of `overvloedig'. Maar ook: weelderig en snel groeiend, bijvoorbeeld van gras. De filosofie is simpel: zepen, maskers, shampoo's, badschuim en zalfjes zijn handgemaakt en de ingrediënten zijn vers, waar mogelijk biologisch en gemaakt zonder dierproeven, een formule waarop The Body Shop tot nu toe patent had. Lush verkoopt ook een gerust geweten, maar breidt het genot verder uit. Lush wil vóór alles yummie, weldadig ontspannend, ja, geestverruimend zijn. Of zoals de Londense woordvoerster zegt: ,,Onze boodschap is niet politiek, wel dat de ingrediënten goed en integer moeten zijn én dat er een fun-element aan moet zitten.''

Dat probeert Lush ook subtiel in de winkelinrichting en presentatie te laten zien, die iets heeft van de vroegere kruidenier. Niets is voorverpakt, je kunt net zo veel of weinig zeep, poeder of badschuim af laten snijden of opscheppen als je wilt. De `versheid' wordt onderstreept met een uiterste verkoopdatum voor alle waar.

Grote kleurige stukken zeep liggen als reusachtige kazen opgestapeld op de toonbank en de winkeljuffrouw snijdt stukken af alsof je een pondje jong belegen koopt bij Albert Heijn – ,,Mag het ietsjes meer wezen?''. Ook het inpakken in kaaspapier en het dichtplakken met een barcodesticker doen daar sterk aan denken.

De verschillende Ballistic-geurballen zitten in ouderwetse houten kratten die schuin tegen de muur staan opgetast, als de appels en peren bij de groenteboer. En de verse maskers, grijzige prutjes die je zelf uit grote ijzeren bakken mag scheppen, staan te koelen op massa's crushed ice. Hier is de visboer kennelijk de inspiratiebron geweest.

Alles bij Lush maakt schoon en laat je lekker geuren. Bovendien krijgt elk luchtje een psychologische, therapeutische werking toegedicht. Honey Waffle zeep ,,maakt je blij en is goed tegen stress'', de citrusolie in Bohemian ,,zorgt voor een heldere geest'', Demon in the Dark is doordrenkt van munt, appel en kruidnagel ,,voor een duwtje in de goede richting 's morgens vroeg''. Voeten- of okselgeur verdwijnt met een dagelijkse dosis Aromarant. Al Khanna met rozemarijn is voor een beter geheugen, een Dreamtime-bad voor de nachtrust. Snake oil Bar, Into thin Air, Amandopondo en Enzynamite doen aan onbestemde suggestie. Zo niet de badbruisbal Karma Sutra of het helderblauwe badschuim. ,,Just add candles, champagne en een lekker ding voor het juiste effect!'' raadt Lush aan. Zo zweeft Lush ergens tussen de Body Shop en holistische aromatherapie, tussen fun shopping, boenen en zwelgen.

Lush vaart mee op de revival van de jaren '60 en '70. Patchouli, sandalwood en rozenwater zijn helemaal terug en je ziet het ook aan de Abba-kleuren en Barbie-letters in de Lush-folder. Zegt dat iets over de doelgroep, jong in de jaren zestig? ,,Lush is voor alle leeftijdsgroepen'', zegt de Londense voorlichtster. Maar aan de kassa van de winkel op King's Road waren kortgeleden vooral vrouwen te zien met meer dan een begin van kraaienpootjes. Hun rieten manden zaten vol.

Lush: www.lush.co.uk. Vestigingen in Londen: 123 King's Road; Covent Garden, The Piazza; 40 Carnaby Street; 80-82 Regent Street. Inl 0044 1202 668 545