`Dealersysteem benadeelt consument'

Het huidige distributiesysteem voor auto's via een vast dealernetwerk biedt de Europese consument niet de beoogde voordelen. Volgens de Europese Commissie komt dat door een reeks concurrentiebeperkende afspraken van de autofabrikanten met de dealers.

Dit blijkt uit een gisteren gepubliceerd rapport van de Europese Commissie over de zogenoemde `groepsvrijstelling' voor de autodistributiesector, die speciale afspraken tussen fabrikanten en dealers mogelijk maakt. De Europese Commissie wil op basis van het rapport en hoorzittingen met belanghebbenden voor eind 2001 met voorstellen komen voor wijzigingen in het huidige systeem, dat in elk geval tot oktober 2002 van kracht blijft. Het rapport komt niet als een verrassing. Eurocommissaris Mario Monti (Mededinging) gaf al meermalen aan dat het huidige systeem negatief uitpakt voor de consument en dat er veranderingen moeten komen. Eerder al werden Opel Nederland en Volkswagen in Italië tot boetes veroordeeld, omdat zij dealers verhinderden auto's aan buitenlanders te verkopen. In het gisteren gepubliceerde 149 pagina's tellende rapport wordt ook aan deze gevallen gerefereerd. In het rapport worden ook klachten van consumenten aangehaald. De Commissie wijst zelf regelmatig op de grote prijsverschillen tussen auto's in de EU.