BEROEP REGISSEUR

André van Duren won vorige maand de Cinekid-publieksprijs voor zijn film Mariken. Van Duren regisseerde ook de Albert Heijn-reclame met Kitty Courbois als huisvrouw die met een Nijmeegs accent een boodschappenlijstje dicteert. En het spotje voor de Staatsloterij, met die veelbesproken vrouw die een oranje zeepje in het douchebakje schopt. Zij beweerde dat ze dit in één keer voor elkaar kreeg. Van Duren: ,,Dat is bijna de waarheid. Het is mooi voor de mythe, maar je ziet dat die scène vanuit veertien camerastandpunten is gefilmd. Maar ze kan wel erg goed voetballen.''

,,Na een aantal proefvoorstellingen met een testpubliek heb ik Mariken nog op een aantal punten veranderd'', vertelt Van Duren. ,,Dat heb ik geleerd van het maken van commercials: je kunt nog zoveel willen en bedenken, maar als het niet werkt zou het dom zijn om niet naar sommige suggesties te luisteren. Maar als je naar iedereen luistert, krijg je net zo goed een slechte film.''

,,In het begin werd ik vooral gevraagd voor kindercommercials, zoals die voor Zwitsal met dat jongetje in de modder, maar daar ben ik mee gestopt, ook al kan ik er veel geld mee verdienen. Voor je het weet word je alleen nog maar voor `charmante' kinderreclames gevraagd. Ik wil een kind het liefst regisseren als een volwassene, maar omdat de reacties van kinderen vaak onbestemd zijn, kan dat wel eens vervelend zijn.

,,Ik vind zelf dat spotje van Unox met de feestende Duitsers en de voice-over van Frans Bromet erg goed en de jongen in de botsauto's in New York, die is mooi filmisch gedraaid. Het niveau van commercial maken in Nederland ligt hoger dan dat van de speelfilm, Nederland kan zich op reclamefilmgebied echt meten met de internationale top. Twintig procent van de commercials is de moeite waard, de overige spotjes teren op de goede. Als die er niet waren zou niemand kijken.''

(Tekst Mariska Graveland, foto Rufus de Vries)

    • Mariska Graveland