Weer nieuwe topman voor Chrysler

James Holden stapt nog deze week op als topman bij de Amerikaanse autofabrikant Chrysler, onderdeel van het Duits-Amerikaanse concern DaimlerChrysler. Dit meldt zowel de Amerikaanse krant Detroit News, de thuisbasis van Chrysler, als de Duitse krant Stuttgarter Zeitung, die in de regio verschijnt waar Daimler-Benz zijn hoofdkwartier heeft.

DaimlerChrysler onthoudt zich op dit moment nog van commentaar op het zowel in de VS als Duitsland uitgelekte nieuws. Maar volgens welingelichte bronnen zou DaimlerChrysler topman Jürgen Schrempp al besloten hebben dat Dieter Zetsche, hoofd van de divisie bedrijfswagens, in Detroit de opvolger wordt van Holden.

Zetsche wordt de derde baas van Chrysler in iets meer dan een jaar tijd. Holdens voorganger Thomas Stallkamp verliet het bedrijf in Detroit in september vorig jaar.

De winst bij Chrysler liep in het derde kwartaal van dit jaar terug met 78 procent naar 327 miljoen euro (721 gulden). Daarentegen deed de Duitse autotak van DaimlerChrysler, bestaande uit Mercedes-Benz en Smart, topzaken in de VS. Mercedes-Benz verkocht in het derde kwartaal 249.500 auto's in de VS, terwijl van de kleine stadsauto Smart 25.900 exemplaren werden verkocht.

Toch zou Schrempp volgens ingewijden Holden niet afrekenen op tegenvallende winstcijfers en verkopen bij Chrysler. Wat hem volgens de Detroit News vooral kwalijk werd genomen is dat hij de productiekosten niet in de hand heeft weten te houden. Holden zou vooral de toeleveranciers van DaimlerChrysler in de VS niet voldoende uitknijpen. Een aantal van hen zou over riante contracten beschikken voor het leveren van auto-onderdelen.

DaimlerChrysler probeert zo weinig mogelijk ruchtbaarheid te geven aan de managementwissel in Detroit. In de Verenigde Staten staat het concern in toenemende mate onder druk, omdat DaimlerChrysler sinds de fusie drie jaar geleden in toenemende mate `verduitst'. Slechts twee van de dertien leden van de raad van bestuur bij DaimlerChrysler zijn nog Amerikaan.

Na het vertrek van topman Bob Eaton bij Chrysler zwaait Jürgen Schrempp, tevens bij Daimler-Benz de grote architect achter de overname van het Amerikaanse concern, volledig de scepter bij DaimlerChrysler.

Schrempp heeft ambitieuze groeiplannen met DaimlerChrysler en heeft zowel Chrysler als het Japanse Mitsubishi (waar DaimlerChrysler een belang van 34 procent in heeft) rigoureuze bezuinigingsplannen in het vooruitzicht gesteld. Dieter Zetsche moet er als opvolger van Holden op toezien dat die plannen bij Chrysler nauwgezet worden uitgevoerd. Bij Mitsubishi is onlangs de Duitser Rolf Eckrodt benoemd tot chief operating officer, met als taak de bij het Japanse automerk negatieve trend te keren.

Wanneer Zetsche naar Detroit vertrekt, wordt Eckhard Cordes de nieuwe topman voor de bedrijfswagens bij DaimlerChrysler. Het automobielconcern hoopt met de nieuwe plannen ondermeer een halt toe te roepen aan de vrije val van de beurskoers, die in een jaar tijd met meer dan 20 procent is teruggelopen.