Vloeistoflek oorzaak van ramp Kaprun

Het lekken van een hydraulische vloeistof direct na het vertrek van de skimetro is zeer waarschijnlijk de oorzaak van de ramp in de tunnel in Kaprun. Bij de metrobrand verloren 155 mensen het leven; vier worden nog vermist.

De berging van de laatste doden wordt vandaag afgerond, zei Franz Lang, leider van het onderzoek naar de ramp, vanmiddag tijdens een persconferentie.Het definitief vaststellen van de oorzaak van de ramp laat nog op zich wachten; daarvoor zijn chemische analyses en verder onderzoek noodzakelijk.

Op de rails tussen het basisstation en het begin van de tunnel zijn verbrande resten gevonden van ,,stoffen met een smeerolie-achtige samenstelling'', zei Christian Tisch, hoofd van het technisch politieonderzoek. Voordat de skimetro de tunnel in reed ,,is er een defect opgetreden dat een causaal verband kan houden met de brand''. De onderzoekers konden niet bevestigden dat de skimetro automatisch tot stilstand is gekomen.

Direct na het ongeluk afgelopen zaterdag zei een ooggetuige dat de skimetro brandend de tunnel inging. De brand is begonnen in de achterste cabine. Of een elektrische vonk of wrijvingshitte de vloeistof deed ontbranden is nog niet bekend.

Door de zogenoemde schoorsteenwerking, waarbij van onderop zuurstof wordt aangezogen, stond de metro binnen een mum van tijd volledig in de brand. De gevonden lijken zijn volledig verbrand en kunnen alleen met genetisch onderzoek worden geïdentificeerd. Dit DNA-onderzoek neemt minimaal vier weken in beslag.

Nabestaanden in met name de Verenigde Staten en Duitsland onderzoeken de mogelijkheid of het vervoersbedrijf, Kapruner Gletscherbahnen AG, of de Oostenrijkse overheid aansprakelijk kan worden gesteld.

Volgens critici voldeed de in 1974 aangelegde tunnel niet meer aan de huidige veiligheidseisen. De schadeloosstelling is in Oostenrijk wettelijk vastgelegd op een maximum van vier miljoen schilling (ongeveer 650.000 gulden).

    • Cees Banning