Ontluikend digitaal aanbod

Satellietontvangst is in, zo meldt Canal+ Nederland. Het in maart gelanceerde abonneepakket van Canal Digitaal telde eind september 22.672 abonnementen, een verdubbeling ten opzichte van eind juni.

Dit najaar heeft Canal+ voor het eerst met een marketingcampagne zijn satellietaanbod onder de aandacht van een breed publiek willen brengen. De reacties waren volgens de organisatie gemengd, maar de campagne doorbrak wel het `stigma' rondom schotels. Nederlanders zien de kabel namelijk nog steeds als de meest logische ontvangstinfrastructuur van televisie.

Het totale aantal digitale schotelkijkers wordt geschat op 300.000 en groeit gestaag. Canal+ profiteert van de heersende onvrede over kabelexploitanten en de verdere segmentatie van het kabel-tv aanbod.

Casema

Nadat UPC in oktober een digitaal boeket met een ruime keuze aan tv-kanalen en radio-stations lanceerde, is collega-exploitant Casema zonder veel ophef daar eveneens mee gestart. De exploitant die vooral actief is in Zuid-Holland, Utrecht en delen van Noord-Holland en Noord-Brabant biedt het pakket sinds 1 november aan onder de naam `Casema Digitale Televisie'. De opzet lijkt veel op die van UPC, met het verschil dat Casema toezegt de traditionele analoge pakketten (meestal al onderverdeeld in een basis- en totaalpakket) vooralsnog niet te zullen verschralen.

Casema's digitale startpakket (kosten 12,50 gulden per maand) bestaat uit ANWB Weer & Verkeer, TVE Internacional en Rai Uno en drie non-stop audiokanalen van Music Choice. Daarnaast kan men tegen extra betaling themapakketten afnemen waarin onder de noemers cultuur, familie, entertainment en informatie verschillende zenders zijn ondergebracht. Daaronder vallen de al bekende zenders van Discovery Communications en MTV Networks Europe en nieuwe zenders als Eurosport News en Adventure 1 (van National Geographic). Music Choice staat voor 44 non-stop audiokanalen. Verder worden net als bij UPC zenders aangeboden die veelal via de satelliet gratis te ontvangen zijn (EuroNews, Travel Channel, Fashion TV, BET International, CNBC Europe en Bloomberg TV).

Opvallend is dat Casema ook enkele zenders die reeds analoog op de kabel beschikbaar waren, heeft ondergebracht in de boeketjes. De exploitant ziet dit als `service' voor gebieden waar deze zenders niet beschikbaar zijn, aangezien het digitale aanbod voor het hele Casema-gebied gelijk is.

Casema startte in mei jongstleden al met de digitale distributie van de pay-per-view dienst FilmTime, alsmede de de abonneezenders TVBS (Chinees) en Zee TV (voor Aziaten). In totaal beschikken nu 15.000 huishoudens over digitale kabelontvangers. Per 1 december zal de abonneefilmzender CineNova (van Sony, Disney & UPC) worden toegevoegd aan het aanbod.

Het digitale kabelboeket is beschikbaar voor zo'n 900.000 huishoudens. Over een jaar verwacht Casema zo'n 100.000 digitale kabelontvangers te hebben uitgezet.

Interactiviteit staat bij Casema lager op de agenda dan bij UPC. Weliswaar wordt Big Brother aangeboden, alsmede FilmTime en binnenkort enkele simpele spelletjes – maar plannen om op korte termijn meer interactieve diensten te bieden zijn er niet.