BEROEP REGISSEUR

Willem van de Sande Bakhuyzen regisseerde Oud Geld en Bij ons in de Jordaan, een driedelige dramaserie met Kees Prins als Johnny Jordaan, die vanaf 19 november door de VPRO wordt uitgezonden. Hij is van origine theaterregisseur en maakte onlangs Een Zwarte Pool en Familie. Bovendien is hij verantwoordelijk voor een aantal reclamespotjes, zoals de Coberco-reclame en een serie over de Euro. Het toneel is een totaal andere wereld dan de reclamewereld, zegt Van de Sande Bakhuyzen, om daarna de verschillen op te sommen. ,,Bij een theaterstuk sta je met de acteurs in één repetitieruimte elke scène te onderzoeken, terwijl je voor een reclamespotje juist op zoek bent naar een paar korte, gouden momenten. Het spel bij een commercial moet compact zijn, een reactie moet binnen een seconde duidelijk zijn, terwijl een theater- of filmacteur meer de ruimte krijgt. Als theaterregisseur heb je veel meer tijd om in de bron te blijven zoeken, om in processen te denken en niet in resultaten. Een reclamespot zet aan tot een bepaald gedrag, bij toneel onderzoek je juist dat gedrag. Commercials zijn vooral erg leerzaam omdat je in een hele korte tijd efficiënt een verhaal moet vertellen. Bij een spotje kun je geen milliseconde verliezen. Je kunt zelfs de montage zo manipuleren dat de tijd versneld wordt: zonder dat je het ziet worden bijvoorbeeld twee emoties dichter op elkaar gezet. Commercials zijn miniatuurtjes.''

Van de Sande Bakhuyzen heeft plannen voor een speelfilmversie van Oud Geld en een driedelige dramaserie over Srebrenica. ,,Een dramaproductie kan je helemaal naar jezelf toebuigen, terwijl je bij een commercial voor iedere stap verantwoording moet afleggen aan de klant en het reclamebureau. Door het maken van reclames kom je wel makkelijker in aanraking met technieken die vaak te duur zijn voor een televisieserie, zoals computernabewerking. Voor Bij ons in de Jordaan was het gelukkig wel mogelijk om met de computer de Krasnapolsky-letters op het Hirsch-gebouw te zetten en zelfs de Westertoren naar Zwolle te verplaatsen. Dankzij commercials kun je met die technieken vertrouwd raken.''

(Tekst Mariska Graveland, foto Rufus de Vries)