`Supersnelle treinen voor 22 miljard'

Een magneetzweefbaan op het traject Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Utrecht (`Rondje Randstad') en op het traject Amsterdam-Groningen (Zuiderzeelijn) kan voor 22 miljard gulden worden aangelegd.

Dit zegt Transrapid Nederland, het consortium van ABN Amro, Ballast Nedam, HBG en Siemens Nederland dat het merendeel van de magneettrein wil bekostigen. Hun rapport `Zweven is vrijheid. Klaar voor vertrek' werd gisteren op het Groningse provinciehuis aangeboden aan minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat).

Volgens voorzitter M. van Pernis van Transrapid kan de magneettrein in 2010 in ons land rijden, als het rijk nu een snelle beslissing neemt. De exploitatie van dit vervoerssysteem is volgens Transrapid ,,volledig kostendekkend.''

De investering voor de Zuiderzeelijn bedraagt 10,6 miljard gulden en voor het Rondje Randstad 11,2 miljard gulden. De marktpartijen bekostigen hiervan respectievelijk 50-70 procent en 80-90 procent, aldus Van Pernis. De overheidsbijdragen bedragen voor het Randstadtraject tussen de 10 en 20 procent en die voor de Zuiderzeelijn tussen de 30 procent en 50 procent. Van Pernis sprak van een ,,bescheiden overheidsbijdrage.''

Het Nederlands Economisch Instituut (NEI) becijferde eerder, in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, dat de aanleg van de magneetbaan op het Zuiderzeetraject 14,7 miljard gulden zou gaan kosten. Met een magneetzweeftrein op de Zuiderzeelijn (Amsterdam- Lelystad- Emmeloord- Heerenveen -Drachten-Groningen) wordt de reistijd tussen Groningen en Amsterdam/Schiphol minder dan een uur.

Minister Netelenbos verklaarde dat het kabinet begin volgend jaar een principebesluit neemt over de aanleg van de zweeftrein op het Zuiderzeetraject. ,,Ik moet letten op de centen en op het effect op andere vervoerssysteem. Maar dat het het rijk niet veel geld hoeft te kosten, spreekt me aan.''

De drie noordelijke provincies zijn bereid een deel van de vereiste overheidsbijdragen op tafel te leggen. In april 1998 sloten de drie noordelijke provincies een akkoord met het rijk over de aanleg van een snelle trein tussen de Randstad en het noorden. Afgesproken werd dat de schop vóór 2010 de grond in zou gaan.

Het voordeel van een magneettrein is dat die sneller optrekt dan een hogesnelheidstrein, aldus Van Pernis. De transrapid zou daarom geschikt zijn voor een traject met relatief veel haltes. Binnen vier kilometer acceleert de magneettrein naar een snelheid van 300 kilometer per uur. Een snelle trein doet daar dertig kilometer over.