Nuon gaat polissen verkopen

Het energie- en waterbedrijf Nuon gaat zijn klanten financiële producten, zoals verzekeringen, leningen en lease-contracten, aanbieden. Dit heeft bestuursvoorzitter T. Swelheim gezegd in een gesprek met deze krant.

Nuon wil zijn klanten begin volgend jaar al een pakket aanbieden, waarin behalve gas, licht en water ook andere diensten zijn opgenomen. ,,We willen standaardservice bieden met een overeenkomst waarin staat: `Heb je dit afgesproken, dan geven we zus of zo'. Wij zijn een toegewijde retailer en we zijn echt wat van plan.'', zegt Swelheim. ,,Niet het hele pakket ineens. Dat kan niet. Je moet de callcenters klaar hebben, en ook je hele buitendienst.''

Nuon, met 2,5 miljoen klanten vooral actief in Gelderland, Friesland en Noord- en Zuid-Holland, studeert nog op de exacte samenstelling van het pakket, maar desgevraagd licht Swelheim een tip van de sluier op. ,,Wij worden geassocieerd met `warmte'. We kunnen de financiering doen voor een verwarmingsinstallatie en ook de verzekering afsluiten voor de afbreukrisico's. We kunnen een warm stuk van een huis financieren en de verwarmingsketel leasen'', zegt Swelheim: ,,Op het repareren van de verwarmingsketel en het onderhoud van de wasmachine zeg ik ook `ja'.'' Dit zijn de behoeften van klanten die Nuon heeft ,,herkend'' in de marktonderzoeken die het afgelopen jaar zijn gedaan.

De verbreding van het dienstenpakket wordt gestimuleerd door de liberalisering van de energiemarkten, die de energiebedrijven dwingt tot concurrentie. Daarbij proberen de spelers op de energiemarkt maximaal gebruik te maken van hun grote bestand van vaste klanten om meer producten aan te bieden. In Groot-Brittannië kunnen klanten bij hun energiedistributiebedrijf al creditcards krijgen. ,,Een creditcard is een loyaliteitsding dat je kan bieden in combinatie met andere producten'', zegt Swelheim.

De nieuwe producten moeten de klanten van hun dagelijkse zorgen afhelpen. ,,Wij willen `ontzorgen', een woord dat alleen des Nuons is en nog eens in Van Dale terechtkomt. We willen niet inspelen op de behoefte aan fantastische dingen, maar op de behoefte om gewone probleempjes kwijt te raken'', zegt Swelheim.

De nieuwe diensten moeten wel bij Nuon passen. ,,Geen fancy dingen. Klanten moeten het herkennen. Wij hebben in de markt niet het meest flexibele, geweldig vriendelijke imago. Wel een veilig image en een betrouwbaar imago'', zegt Swelheim. ,,De klanten kennen ons vooral als er storingen zijn. Als we die behoorlijk oplossen, dan zien ze ons als probleemoplosser.''

Ook zegt Nuon's bestuurvoorzitter van Nuon meer een waterbedrijf te willen maken. Nuon maakte vorige week bekend koolstofproducent Norit over te nemen. Norit is leverancier van membraantechnologie voor het zuiveren van water. Nuon heeft in Nederland 700.000 waterklanten.

INTERVIEW Pagina 21