Eredivisie NV bijna akkoord met Zwitsers

De Eredivisie NV (ENV) verwacht op 2 december een samenwerkingsverband aan te kondigen met het Zwitserse sportmarketingbureau AIM over de uitzendrechten van voetbalwedstrijden in de eredivisie.

Over een jaar komen de rechten op samenvattingen vrij, omdat het bestaande contract met de NOS dan afloopt. De rechten op directe uitzendingen, momenteel in handen van Canal+, komen een jaar later vrij. Overigens hoeven deze partijen niet te wanhopen, want AIM verkoopt de rechten in overleg met de ENV weer door aan een uitzendgemachtigde.

De achttien clubs uit de eredivisie vergaderden gisteren in Utrecht over het voorstel een contract aan te gaan met AIM. De overeenkomst moet de clubs per seizoen 150 miljoen gulden opleveren. Volgens H. Herremans, commissaris en woordvoerder van de Eredivisie NV, zijn alle verenigingen het gisteren ,,in grote lijnen'' eens geworden.

Struikelblok in de onderhandelingen was tot nu toe de opstelling van de traditionele top-drie, Ajax, Feyenoord en PSV. Zij willen meer geld ontvangen, omdat de internationale belangstelling voor deze clubs groter is dan voor de rest. ,,We hebben daarop iets gevonden'', zei Herremans. ,,Over de afgelopen tien jaar kijken we naar de prestaties van de clubs, die daaraan gerelateerd meer of minder inkomsten krijgen.''

Momenteel wordt de helft van de tv-inkomsten bepaald door de plaats op de ranglijst, de andere helft wordt over de achttien clubs gelijk verdeeld. In de toekomst komt daar een derde element bij. De clubs moeten onderling op 2 december uitmaken hoe groot de percentages van deze drie elementen zijn. ,,Het kan drie keer 33 procent zijn, of het nieuwe element komt op 20 en de andere twee op 40 procent'', zei Herremans.

Mogelijk moet een aparte besloten of naamloze vennootschap worden opgericht. Ook de verkoop van internetrechten is nog niet definitief bepaald. ,,Gedeeltelijk moet dat centraal gebeuren, maar een ander deel zullen de clubs in eigen hand willen houden'', stelde Herremans. Van de drie topclubs wilde niemand reageren. ,,We zullen de komende weken wel zien hoe het uitpakt'', reageerde PSV-voorzitter H. van Raaij.

KPN wordt mogelijk een partner van ENV en AIM. Het telecomconcern heeft vooral interesse in de nieuwe media. Het bedrag dat het daarvoor zou moeten betalen, staat nog los van de 150 miljoen die AIM inbrengt. Van een tegenstelling tussen de top-drie en de andere vijftien eredivisieclubs was volgens Herremans gisteren niets te merken. ,,De drie grote clubs hebben enthousiast meevergaderd. Er was geen enkele club die niet akkoord is met wat we tot nu toe hebben afgesproken.''

De woordvoerder van de Eredivisie NV zei wel dat voor AIM 2 december de deadline is. ,,Ze willen ook dit seizoen al meenemen in het contract, waardoor ze enigszins haast hebben.'' Mochten Ajax, Feyenoord en PSV over enkele jaren willen meedoen aan een Euro League, dan is de samenwerking met AIM geen obstakel. ,,We zullen iets in het contract opnemen om zo'n stap mogelijk te maken'', zei Herremans. Het contract met AIM geldt voor vijf jaar.