Dieselauto populair door dure brandstof

Door de hoge brandstofprijzen groeit het marktaandeel van dieselauto's in Europa binnen zes jaar naar bijna 50 procent van de nieuwverkopen. Dat voorspelt het Britse onderzoeksbureau Automotive Industry Data (AID) in het rapport `Diesel Car Prospects'.

Europese automobilisten stapten de afgelopen twee jaar al massaal over van benzineauto's op de veel zuiniger dieselauto's. Onder de nieuwverkopen groeide het percentage diesels sinds 1998 met ruim acht procent naar 33 procent. Dieselauto's zijn het meest populair in Oostenrijk (61 procent van de nieuwverkopen), België, Frankrijk en Spanje. Relatief laag is het aandeel diesels in Zweden (7 procent), Zwitserland en Groot-Brittannië.

Nederland is een van de weinige Europese lidstaten waar de dieselauto niet aan populariteit wint. Dit jaar heeft 24 procent van alle nieuwe Nederlandse auto's een dieselmotor, evenveel als in 1999.

Sinds 1 mei is de dieselverkoop zelfs licht gedaald, vermoedelijk als gevolg van de op die datum ingevoerde extra heffing van 2.000 gulden op dieselauto's. De onderzoekers van Automotive Industry Data wijzen op het effect van zulke discriminatoire belastingheffingen. Deze zouden als enige het geschetste rooskleurige dieselscenario kunnen verstoren.

De Rai, de vereniging van auto-importeurs, voert al een tijd campagne tegen het Nederlandse diesel-ontmoedigingsbeleid. ,,De consument is de dupe'', zegt een woordvoerder. ,,De regering baseert het beleid op een achterhaald onderzoek. Moderne dieselauto's hebben dankzij de common-railtechniek minder CO2-uitstoot dan benzineauto's.'' Bij deze nieuwste techniek wordt de brandstofinspuiting volledig elektronisch gecontroleerd.

De kritiek van onderzoekers dat de zeer fijne roetdeeltjes in de uitlaatgassen van de moderne dieselauto's in stedelijke omgevingen gevaar opleveren voor de volksgezondheid, wuift de Rai-zegsman weg. ,,Nederland is wel een zeer verstedelijkt land, maar we liggen aan zee. Dat roet waait hier gelukkig weg.''