BEROEP REGISSEUR

Pieter Kramer, regisseur van Theo en Thea, Hertenkamp en 30 Minuten, maakt ook af en toe reclamespotjes en videoclips. ,,Een aflevering van 30 Minuten met Arjan Ederveen als reclamenicht werd zo'n hit in de reclamewereld, dat ik vervolgens zelf een spotje mocht regisseren. In het begin werd ik alleen gevraagd voor komisch bedoelde commercials, nu maak ik ook spotjes waarin een bepaalde stijl wordt nagemaakt, zoals de pastiches van Kreatief Met Kurk: expres amateuristisch, of kunstmatig oud gemaakt, zoals de reclame van Grolsch waarin je zag hoe men vroeger de flesjes vervoerde.

,,Mijn volgende spotje is gemaakt in de stijl van een instructiefilm bij de Gamma, je kent ze wel, die waarin een man een boormachine demonstreert. In plaats van een boormachine laten wij zien wat je allemaal kan doen met een Bastognekoekje. Ik zou ook heel graag een sentimentele reclame willen filmen, bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur die een shaggie draait bij zonsondergang, maar daar vragen ze me nooit voor. In ieder geval heb ik het nu een beetje gehad met de seventies.''

Kramer ontdekt schoonheid in de verste uithoeken. ,,De Wibra-krant, dat vind ik nou mooie reclame, met die grote schreeuwerige letters die totaal niet artistiek zijn. En die mooie Edah-reclames. Het is wat het is. Die trend zie je ook bij The Face of blvd., dus misschien is die vormgever van de Wibra-krant wel supertrendy en weet hij precies wat hij doet. Daar hou ik nou van, als je een dubbele bodem vermoedt en iets poly-interpretabel is.''

Kramer loopt vol verwondering rond in de reclamewereld. ,,Opdrachtgevers zeggen vaak: `doen man, da's goed voor je showreel'. Alles voor je showreel, dat is echt een magisch woord. Die wereld van reclamemakers is zeer intrigerend, ze geven miljoenen uit aan het inkopen van 30 seconden zendtijd, iedereen drinkt cappuccino en spreekt een veramerikaniseerd jargon, waarin een boodschap of emotie `gecommuniceerd' moet worden. Geweldig!''

(Tekst Mariska Graveland, foto Rufus de Vries)