Zeker 159 doden bij tunnelbrand

Bij een brand in een skimetro in het Oostenrijkse Kaprun zijn zaterdag ten minste 159 mensen om het leven gekomen. De politie houdt er rekening mee dat het dodental kan oplopen tot 175.

,,Het is de grootste ramp in de Oostenrijkse ski-geschiedenis'', zei bondskanselier Wolfgang Schüssel gisteren tijdens een persconferentie in Kaprun. De regering kondigde twee dagen van nationale rouw af.

De oorzaak van de brand is nog niet met zekerheid vast te stellen, meldden lokale autoriteiten vanmorgen, maar ze houden rekening met kortsluiting. Het voertuig kwam kort na vertrek tot stilstand in de bijna 3,3 kilometer lange tunnel. In een van de achterste compartimenten was brand uitgebroken. Volgens een medewerker van het skivervoerbedrijf die het voertuig zag vertrekken, brandde het al voordat het de tunnel inging.

In de metro, die maximaal 180 personen mag vervoeren, bevonden zich relatief veel jongeren om de opening van het snowboardseizoen te vieren. Twaalf mensen hebben het inferno overleefd. Allen zaten achterin het voertuig en slaagden erin te ontsnappen door een venster van plexiglas in te slaan.

Volgens ooggetuigen wist een groot aantal mensen uit de ramen te klimmen, maar alleen de mensen die via de trap naar beneden, richting dal, zijn gegaan hebben het overleefd. Volgens een psychologe die met een van de slachtoffers heeft gesproken, bleven de deuren van de metro vergrendeld. Alleen de bestuurder kan de deuren ontgrendelen.

Vanmorgen zijn 29 stoffelijke overschotten geborgen. Ze lagen, zo zei M. Lang, leider van het onderzoeksteam, op zestig meter van het voertuig. Dit wijst erop dat deze passagiers, die er ook in waren geslaagd aan de vlammenzee te ontsnappen, waarschijnlijk zijn bezweken aan de rook. Na de brand werkte de tunnel als een schoorsteen, waarbij zeer hoge temperaturen zijn ontstaan.

De ramp is in Oostenrijk en Zwitserland aanleiding tot een discussie over de veiligheid van skitunnels. De tunnel bij Kaprun is sinds 1974 in gebruik en de voertuigen zijn vorig jaar aan een grondig technisch onderzoek onderworpen, zei D. Schwarz, ambtenaar van het ministerie van Verkeer. ,,We hebben het menselijk mogelijke gedaan om de veiligheid te garanderen, maar honderd procent veiligheid bestaat niet'', zei kanselier Schüssel gisteren.

De skitunnel had geen sluisdeuren zoals sommige andere tunnels. Deze deuren worden gesloten nadat de skilift in de tunnel is. ,,Bij een brand wordt zo het schoorsteeneffect voorkomen'', licht Schwarz toe. ,,Er kan van onderop geen zuurstof worden aangezogen en een brand is beter onder controle te houden.''

ACHTERGROND: pagina 5

Boven de tunnel, die een diameter heeft van 3,6 meter, ontbrak een apart rookkanaal. Het vuur en de rook kunnen daardoor maar een kant op.

Drie medewerkers van het skibedrijf die aan het eind van de tunnel aan het werk waren, zijn door verstikking om het leven gekomen evenals de bestuurder van een skimetro die in tegengestelde richting aan de afdaling was begonnen. In zijn voertuig zaten zeker 2 mensen.

Onderzoeksleider Lang zei vanmorgen tijdens een persconferentie dat de identiteit van 159 slachtoffers inmiddels met 90 procent zekerheid is vastgesteld. Onder de slachtoffers bevinden zich tweeënvijftig Oostenrijkers, tweeënveertig Duitsers, tien Japanners, acht Amerikanen, drie Slovenen. Van vierenveertig slachtoffers is de nationaliteit nog niet bevestigd.

Onder de slachtoffers bevindt zich ook de snowboardwereldkampioene freestyle Sandra Schmitt. Volgens de Duitse skivereniging zijn Schmitt en minimaal acht andere leden van de bond in de trein omgekomen.

Een woordvoerder van de ANWB meldde gisteren, aldus het ANP, dat zich onder de vermisten twee Nederlanders bevinden, een vrouw afkomstig uit Amsterdam en haar in Amstelveen woonachtige vriend. Hun vermissing werd gemeld door de eigenaar van de camping waar zij verbleven. Hij vond hun auto op de parkeerplaats van het liftstation.

Speculaties zijn opgedoken dat de skimetro giftige en/of explosieve stoffen zou hebben vervoerd. Door gouverneur Franz Schausberger van de deelstaat Salzburg werd dit ten stelligste ontkend.