Railtrack legt bijna miljard opzij voor schadeclaims

Railtrack, de exploitant van de Britse spoorweginfrastructuur, moet 250 miljoen pond (925 miljoen gulden) reserveren voor schadeclaims van treinmaatschappijen die door de aanhoudende verlamming van het net hun diensten niet op schema kunnen uitvoeren.

Dat heeft Railtrack-chef Gerald Corbett vanochtend gezegd bij de presentatie van de halfjaarcijfers van zijn bedrijf, die zoals verwacht tegenvielen. De winst van Railtrack liep terug tot 175 miljoen pond, bijna een derde minder dan over dezelfde periode vorig jaar.

Zo'n vierhonderd kilometer rails in het hele net worden vervangen uit vrees voor nieuwe fatale railbreukincidenten. Een ontsporing bij Hatfield door railbreuk kostte vorige maand aan vier mensen het leven. Het versnelde herstelprogramma zorgt nog steeds voor vertragingen, met name op de doorgaande verbindingen langs de oost- en westkust.

Bovendien is op grote delen van het net een snelheidslimiet van kracht, omdat de railbreuk veroorzaakt zou worden door te hard rijden met nieuwe, zware treinen. Wateroverlast zorgde er de laatste weken voor dat nog meer verbindingen uitvielen. Tegenover de officiële commissie die eerdere dodelijke treinongelukken onderzoekt omschreef Corbett het Britse spoorwegstelsel vorige week als ,,een snelkoolkpan die dreigt de ontploffen''.

Een deel van de 25 maatschappijen die het Britse spoor gebruiken zou de huur die ze daarvoor aan Railtrack moeten betalen voorlopig willen inhouden. Railtrack is wettelijk verplicht de maatschappijen schadeloos te stellen als ze hun dienstregeling door werk aan het spoor niet kunnen uitvoeren. Railtrack verhoogde vanochtend het dividend, maar dat kon niet voorkomen dat het aandeel verder wegzakte.