MOZART

Op de bühne groeit sopraan Charlotte Margiono toe naar rollen van Wagner en Strauss, maar haar meest recente opname is gewijd aan aria's van Mozart – repertoire waarmee zij onder dirigenten als Gardiner en Harnoncourt roem verwierf. Vergeleken met verzameling Mozart-aria's die Margiono vijf jaar geleden onder Harnoncourt opnam (Teldec, 0631-10031-2), heeft haar actuele benadering van Mozart zich duidelijk ontwikkeld. De bronzen glans en stralende hoogte van haar stem is onveranderd gebleven, maar vergeleken met haar benadering van Fiordiligi in Così fan tutte uit 1991 op de oude cd, heeft haar timbre nu aan diepte gewonnen en bezit haar laagste register een ronkende, indrukwekkend dramatische klank. Ook de frisse onschuld van haar pianissimi heeft plaatsgemaakt voor een rijpe sonoriteit, die helderheid overigens nergens in de weg staat.

Op deze nieuwe Mozart-cd, die deel uitmaakt van de kortingsactie Aangenaam Klassiek, richt Margiono zich op een zevental opera- en concertaria's met obligaatinstrumenten. Zij gaat op virtuoze wijze dialogen aan met klarinet (Parto, ma tu ben mio) en bassethoorn (Non più di fiori) en wordt ook verder subtiel begeleid door de Amsterdamse Bach Solisten, wier spel niet in een stem-met-orkest-benadering op de achtergrond blijft, maar op gelijkwaardige en homogene wijze met Margiono vervloeit.

Mozart Arias door Charlotte Margiono (sopraan) en de Amsterdamse Bach Solisten. (Vanguard, 99178)