Hogesnelheidslijn

De miljardendans rondom de `Slagader van de Randstad', (NRC Handelsblad, 28 oktober) gaat over het gebruik van de hogesnelheidsspoorlijn. Aan het definitief vaststellen van het tracé door het groene hart van Holland wordt momenteel hard gewerkt. De grootste miljardenfout dreigt daarbij te worden gemaakt.

Immers, voor die spoorbaan moet voor zeer veel geld een groot aantal werken worden uitgevoerd. Het is niet onwaarschijnlijk dat de kosten zullen oplopen. De werken voor de HSL vanaf Schiphol naar het zuiden zouden in één keer zo gebouwd moeten worden dat er een vierbaansverkeersweg naast, boven of onder kan worden gelegd. Aan zo'n verkeersweg voor het gemotoriseerd vervoer bestaat nu al grote behoefte, en die neemt zeker toe.

De vraag is niet of en wanneer die weg wordt aangelegd; de vraag is hoeveel extra ruimte bij de aanleg van bruggen en tunnels voor deze slagader van de Randstad nu al voor een spotprijs kan, en volgens mij moet, worden bijbesteld. Al die infrastructuur alleen voor de hogesnelheidslijn verdient zich nooit terug.