BEROEP REGISSEUR

Paul Ruven heeft Paul de Leeuw geregisseerd in Filmpje! en Ellen ten Damme en Jacques Herb in De tranen van Maria Machita. De laatste jaren maakt hij naast films ook videoclips voor muzikanten als Kane, André Hazes, Marco Borsato en Van Dik Hout.

,,De opdracht komt altijd van de platenmaatschappij, die de steekwoorden levert: het moet fris, nieuw of ruw zijn, of een live-gevoel hebben, en vervolgens bedenk ik met Marian Batavier hoe we de sterke, persoonlijke kanten van de muzikant kunnen benadrukken.

,,Nederlandse clips worden heel goedkoop gemaakt, voor een onbekende band wordt gemiddeld 30.000 gulden uitgetrokken. Daar kun je slechts één dag van draaien en nauwelijks een dag van monteren. Het is een soort hobby. Ik heb zelfs één keer mijn salaris ingeleverd, omdat ik zo graag wilde dat Kane in hun clip onder water speelde, maar het bassin was te duur. Later zou de zanger van Kane dankzij die clip de Brad Pitt van Nederland worden.

,,Voor de videoclip van Marco Borsato kon ik gebruik maken van helikopters, drie camera's en veel figuranten, het leek wel een militaire operatie. Borsato had toentertijd een wat zweverig imago, je associeerde hem met slowmotion beelden en geisers in IJsland. Borsato wilde weer back to basics, en hij had een idee om op te treden in The Bronx of in een parkeergarage. Uiteindelijk is hij op een dak in Rotterdam terechtgekomen, waar hij een serenade speelt voor een meisje.

,,Clips moeten altijd razendsnel gemaakt worden, want eerst test men het plaatje bij de radiostations en als dat werkt moet er ineens binnen een week een clip zijn. Vaak is er helemaal geen tijd om een briljant idee te verzinnen.

,,Een artiest wil meestal zo veel mogelijk in beeld, het liefste in close-up, maar dat komt het verhaal van de videoclip niet altijd ten goede. Je probeert in Nederland om op een goedkope manier een clip een eigen gezicht te geven, maar vaker wordt gewoon MTV nagedaan: heb je de locatie, dan heb je de clip.''