Racen kan niet meer

Wie vroeger een aardig sportwagentje wilde testen, kon in Rotterdam terecht. Een `Amerikaanse' stad met hart voor de automobilist – veel brede en lange wegen, weinig voorrangskruisingen en een politie die niet moeilijk deed. Met 100 kilometer per uur door de smalle Maastunnel was niet ongewoon, vooral 's avonds en op zondagen toen zondag nog een rustdag was. Maar die tijd is voorbij, flitspalen en de lasercamera's regeren het drukke verkeer. Sinds april zijn vele duizenden automobilisten die te hard reden, `geflitst' door politiecamera's langs wegen zoals de Stadionweg en de Laan op Zuid, waar regelmatig en op grote schaal te hard wordt gereden.

De systematische controles zijn onderdeel van het Regioplan verkeershandhaving van het politiekorps Rotterdam-Rijnmond dat in 1999 werd opgesteld en dat sinds april wordt uitgevoerd. Doel is vermindering van het aantal verkeersslachtoffers door intensieve handhaving op vijf speerpunten snelheid, rood licht, alcohol, gordel en bromfietshelm. Want in 1999 kwamen in de regio Rotterdam 62 mensen om in het verkeer en 3500 verkeersdeelnemers kwamen in een ziekenhuis terecht.

Met de intensieve controles wil de politie gedragsverandering afdwingen. Projectleider Gerard Faas van de Rotterdamse verkeerspolitie: `Wie twee keer per jaar een boete krijgt wegens te hard rijden, trekt zich daar weinig van aan. Maar als je drie keer in een week wordt geflitst, dan krab je je toch achter de oren.' De `vergroting van de pakkans' werd eerst ingevoerd op het traject Feijenoord-Ridderster (A15-A16) en op het eiland Goeree-Overflakkee, met 440 kilometer asfalt, die tot de gevaarlijkste in de regio behoren. De twee meetbare doelstellingen zijn: binnen vier jaar rijdt niet meer dan 10 procent van de weggebruikers te hard en het aantal gevallen van rijden door rood licht moet zijn gehalveerd.

Bij de nulmeting reed 38 procent van de automobilisten op Goeree-Overflakkee te hard. Op het traject Laan op Zuid-Stadionweg reden zeven van de tien automobilisten te hard. Een half jaar en vele duizenden boetes later zijn de percentages gedaald, maar nog niet genoeg. In oktober reed nog steeds 40 procent van de auto's op de Laan op Zuid-Stadionweg te hard. De intensieve controles gaan in november voort. Later komen andere `black spots' waar vaak `klappers' zijn, aan de beurt.

De opmars van de flitspalen en andere soms in gewone auto's verborgen controlecamera's leidde aanvankelijk tot protest en vandalisme. Gerelgeld worden de camera's op de flitspalen met verf besmeurd. Op de Rotterdamse Tjalklaan werd er een in brand gestoken. Op Goeree-Overflakkee werd dit voorjaar zelfs de camera-arm van een paal gezaagd.

Faas: `Zo'n flitspaal kost 100.000 gulden. Maar een week later staat er een nieuwe. Van ons aller belastinggeld.' En van de boetepot van Justitie die dagelijks rijkelijk wordt gevuld.