BEROEP REGISSEUR

Fellini, Pasolini en Bergman maakten ze al, en ook Scorsese, Coppola en Woody Allen hebben er geen problemen mee: commercials. Reclameregisseurs werden vroeger door kunstminnende collega's met de nek aangekeken, maar de tijden zijn veranderd. Veel Nederlandse speelfilmregisseurs maken af en toe een uitstapje naar commercial- of videoclipregie.

Martin Koolhoven (1969) maakte vorig jaar naam met de bejubelde telefilm Suzy Q, en staat op dit moment op de set van De Grot, zijn verfilming van het gelijknamige boek van Tim Krabbé. Voordat deze in première gaat, zullen van zijn hand eerst nog de thriller AmnesiA en vier reclames van Honig te zien zijn, zijn debuut in de commercialregie. Die spotjes zijn in relatieve anonimiteit gemaakt. ,,Mensen die mijn eerdere werk kennen, zullen niet doorhebben dat ze van mij zijn.''

Koolhoven ziet het regisseren van commercials als een vingeroefening. ,,Je moet als regisseur zoveel mogelijk op de set staan. In het vroegere Hollywoodsysteem konden regisseurs als Alfred Hitchcock en John Ford eerst in talloze films ervaring opdoen voordat ze doorbraken. Nu moet je het vak in de praktijk leren door videoclips, commercials en tv-films te maken.'' Martin Koolhoven regisseerde eerder een videoclip van Ro & Paradise Funk, voorheen Gotcha!, waarin hij de vrijheid had om te experimenteren. Ook de 'slice of life'-aanpak van de Honig-reclames is goed bevallen, en Koolhoven zal dan ook doorgaan met het maken van commercials. ,,Ik kan op dit moment goed leven van de speelfilm, dus ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik alleen reclames doe die ik leuk vind. Ik ga geen carrière opbouwen met iets waar ik niet achter sta.''

Reclame is geen vies woord meer, zegt Koolhoven. ,,De wereld is veranderd, reclame speelt tegenwoordig zo'n prominente rol dat mensen zich er minder druk om maken. Vroeger waren de werelden van reclame, film en televisie strikt gescheiden, maar die tijd is gelukkig voorbij.''