Winst is het probleem

Op de Amerikaanse beurs voor bedrijven uit de Nieuwe Economie, NASDAQ, valt de neerslag met bakken uit de hemel. Iedere dag zakken wel honderd of nog meer aandelen op die beurs naar een nieuw dieptepunt van het jaar.

Hun probleem is niet dat de economische groei in Amerika zo vreselijk afneemt. Van 5 naar naar 3 procent per jaar betekent het verschil tussen `uitzonderlijk' en `goed'. Trouwens, 5 procent groei is haalbaar voor arme landen als India of China, maar komt voor rijke landen als Amerika of Nederland alleen op de wedstrijdklok tijdens een tussensprint. Met 3 procent economische groei – als dat het cijfer wordt voor volgend jaar – kan het bedrijfsleven best vooruit, maar beleggingsfondsen die hevig hebben ingezet op technologieaandelen moeten rekenen met nog meer slecht nieuws over de groei van de winst. En dan hebben sommige beleggingsfondsen ook nog geld gestoken in ondernemingen die helemaal geen winst maken maar verlies lijden.

Deze week werd bekend dat de Amerikaanse toezichthouders begonnen zijn met boekenonderzoek bij Amazon.com, de grootste internethandel, omdat inkomsten waren aangegeven die eigenlijk bestonden uit niets meer dan toezeggingen van bijna waardeloze participaties in weer andere dot.com-bedrijven. Op het langzaam zinkende schip hielden de managers Amazon.com stevig de handen vast van hun vaak even verlies lijdende zakenpartners. Houd rekening met meer van dat soort nieuws en aanhoudende scepsis over de winstkansen van veel technologieondernemingen. Voor de beurs is dat allemaal heel relevant, omdat de technologiesector intussen door de opgeblazen koersen een gewicht had gekregen dat ver uitging boven het feitelijke belang in de totale economie.

De economische groei en de werkgelegenheid liggen nog steeds heel behoorlijk op koers, zowel in Amerika als in West-Europa. Maar op Wall Street is er aan het eind van het jaar niet voor iedereen een vette bonus, en beleggingsfondsen die veel winst hebben gemaakt op technologie moeten hopen dat hun klanten blijven beleggen voor de lange termijn.

U en ik kunnen het best alle hitsige reclamefolders van sommige beleggingsfondsen, zoals van Bank Labouchere, doorsturen naar de heer A. Wellink, p/a De Nederlandsche Bank, Postbus 98, Amsterdam in de hoop dat Bank en STE eindelijk afrekenen met propaganda die het doet voorkomen alsof de beleggingsbomen altijd tot in de hemel kunnen doorgroeien.