Vliegongeluk door fout piloot

Het ongeluk met de Boeing 747 van Singapore Airlines afgelopen dinsdag in Taiwan waarbij 81 mensen om het leven kwamen, werd veroorzaakt door een fout van de piloot. De directeur van de Taiwanese Luchtveiligheidsraad Kay Yong heeft gisteren verklaard dat uit onderzoek van de zwarte doos van het vliegtuig is komen vast te staan dat de kapitein van de jumbojet wilde opstijgen via een startbaan die gesloten was voor onderhoudswerkzaamheden. Slecht zicht door een storm op het moment van opstijgen zou de piloot parten hebben gespeeld. Hevige regens tijdens de tyfoon maakte het ook voor de verkeerstoren onmogelijk het vliegtuig waar te nemen terwijl het de verkeerde baan op taxiede.

Singapore Airlines aanvaardde de conclusies en sprak ,,diepe verontschuldigingen'' uit voor ,,deze verschrikkelijke tragedie. ,,Het waren onze piloten, het was ons toestel, het toestel zou niet op die baan moeten zijn; wij aanvaarden volledig onze verantwoordelijkheid'', aldus Cheong Choong Kong, vice-voorzitter en uitvoerend directeur van de luchtvaartmaatschappij, op een persconferentie gisteren.

Vlak voordat het vliegtuig met een snelheid van 261 kilometer per uur en met 171 passagiers aan boord crashte, vlam vatte en in drie stukken brak, vloekte de piloot en riep uit ,,daar staat iets''. Het vliegtuig botste tegen constructiewerktuigen waaronder twee hijskranen.

Overigens vond directeur Yong van de Taiwanese Luchtveiligheidsraad het te vroeg om te concluderen dat alleen de piloot, Chee Kong Foong, verantwoordelijk was voor het ongeluk. De piloot meldde abusievelijk dat hij zich op baan 5L bevond terwijl hij in werkelijkheid op baan 5R reed. Yong gaf toe dat de startbaan die in onderhoud was niet was geblokkeerd en dat de piloot door het slechte weer waarschuwende lichten en teksten waarschijnlijk niet kon zien. De piloot die de ramp overleefde moet voor ondervragingen in Taiwan blijven.