Markante Bruckner

Hans Vonk, tegenwoordig chef-dirigent in St. Louis, staat weer eens voor het Koninklijk Concertgebouworkest, waar hij van 1969 tot 1972 Bernard Haitink assisteerde. Het concertprogramma heeft de conventionele opbouw van ouverture, solistenconcert en symfonie, maar voor de pauze is het wat origineler dan gebruikelijk ingevuld. Delen uit de toneelmuziek van Diepenbrock bij Balthazar Verhagens Marsyas (1910) openen het concert, in kleine bezetting toch symfonisch en sfeervol laverend tussen de wat oudere eigentijdse muziek van het fin-de-siècle: Schönbergs Verklärte Nacht (1899) en Debussy's Prélude à l'après-midi d'un faune (1894).

Strauss' vroege Burleske (1886) is een vervolg op de Strauss-curiosa Der Bürger als Edelmann en Symphonia domestica, die Lorin Maazel vorige maand bij het Concertgebouworkest dirigeerde. Als men niet let op de soms nogal plat tetterende passages, is de solopartij – effectvol uitgedaagd door paukenist Marinus Komst – in dit wat vorm betreft geheel vrije pianoconcert even briljant als prominent. Jean-Yves Thibaudet behoeft deze keer geen opvallend geborduurd gilet of rode sokken om op te vallen met de flair waarmee hij het virtuoze stuk uit het blote hoofd speelt.

Met blote handen, zonder stokje, dirigeert Hans Vonk de Zesde symfonie van Bruckner – een zeer reguliere programmering bij het Concertgebouworkest, al kan dit stuk uit Bruckners middenperiode niet op tegen de zoveel aantrekkelijker Vierde symfonie (`Romantische') en de zoveel monumentalere symfonieën nrs 7, 8 en 9.

Maar Vonk heeft in Bruckner een reputatie te verliezen en komt met een zeer plastisch vormgegeven stevige en markante uitvoering. Hij staat niet stil bij elke eventueel lyrische maat of potentiële nuance, maar investeert succesvol in brede contouren, ingevuld met goed opgebouwde vitaliteit en dramatiek.

Ook al is het klankbeeld soms wat hel, dan is het nog maar het begin van steeds sterkere blikkerende en uiteindelijk verblindende schitter.

Daartegenover staat dan het soms dreigende en duistere Adagio, fraai en langzaam ademend gedetailleerd en geïntensiveerd tot subtiel ton sur ton.

Concert: Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Hans Vonk m.m.v. Jean-Yves Thibaudet, piano. Programma: A. Diepenbrock: Marsyas-muziek; R. Strauss: Burleske; A. Bruckner: Symfonie nr 6. Gehoord: 2/11 Concertgebouw Amsterdam. Herh.: 3/11. Radio 4: 12/11 14 uur (opname 3/11).