Kille zomer drukt winst van Unilever

De groei van Unilever, bekend van merken als Magnum ijs, Omo waspoeder en Dove huidverzorging, blijft achter bij die van concurrenten Danone (Frankrijk) en Nestlé (Zwitserland).

De trage groei ligt aan de slechte prestaties van de vele kleinere merken van Unilever, merken die de komende jaren zullen verdwijnen. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Unilever vanochtend bekendmaakte. De resultaten werden ook gedrukt door het slechte zomerweer in Europa. De verkopen van ijs en ijsthee (Liptonice) vielen dit kwartaal 120 miljoen euro (264 miljoen gulden) lager uit dan in dezelfde periode een jaar eerder. De winst op deze producten was 60 miljoen euro lager. Unilever wordt door de overname van het Amerikaanse Bestfoods voor 56 miljard gulden de grootste producent van levensmiddelen ter wereld. Bestfoods telt in het vierde kwartaal mee in de cijfers.

Begin dit jaar kondigde Unilever een reorganisatie aan die de groei moet versnellen. Er verdwijnen 1.200 zwakke merken, de 400 sterkste merken blijven over. De sterke eigen merken doen het al redelijk met een groei van 3,8 procent. Door overnames van nieuwe merken als het Amerikaanse SlimFast (maaltijdrepen), het Franse Amora (mosterd, sauzen) en Ben & Jerry's (ijs) meldt Unilever voor zijn sterke kern als geheel een groei van 8,1 procent. SlimFast groeide zelfs met 25 procent.

Maar de `onderliggende groei' van alle eigen merken, inclusief de zwakke merken (22 procent van de omzet) en bijvoorbeeld de tegenvallende verkopen van kunstmest in India, kwam dit kwartaal uit op 1,5 procent. Dit betekent dat de omzet in de categorie kleine merken fors is gedaald. Unilever verkocht 2 procent meer pakjes en flesjes maar moest – ook door lagere grondstofprijzen van bijvoorbeeld plantaardige olie – zijn prijzen met een half procent verlagen. Het groeicijfer van Unilever ligt volgens analist C. Mulders van Rabobank Securities lager dan dat van Danone (7 procent dit jaar) en Nestlé (4 procent). ,,De winstmarge is weer verder verbeterd, maar de groei blijft een probleem'', zegt hij. ,,Dit keer was het voor een deel het zomerweer, maar zo is er ieder kwartaal wel wat.''

De netto-omzet van het gehele concern kwam in de derde kwartaal 5 procent hoger uit op 11 miljard euro (24 miljard gulden), zonder het effect van wisselkoersen. Het bedrijsresultaat steeg 10 procent tot 1,6 miljard euro. De nettowinst voor bijzondere posten was onveranderd op 894 miljoen euro. Inclusief bijzonder posten (als reorganisaties) daalde de nettowinst met 5 procent tot 806 miljoen euro.