Politieonderzoek naar Taxicentrale Amsterdam

De Amsterdamse politie is al sinds begin dit jaar bezig met een groot strafrechtelijk onderzoek naar de TCA (Taxicentrale Amsterdam). Dat heeft een woordvoerder van de politie meegedeeld. Het onderzoek is gestart na de rellen begin dit jaar in de Amsterdams taxiwereld.

Directeur D. Grijpink van de TCA vertelde gisteren op de Amsterdamse televisiezender AT5 dat hij ervan uitgaat dat hij een dezer dagen wordt gearresteerd op verdenking van fraude met taxivergunningen. Grijpink had van ,,een anonieme bron'' gehoord dat hij dinsdagochtend al zou worden opgepakt. De politie ontkent dat er een arrestatiebevel voor hem klaar ligt. Het onderzoek naar de TCA richt zich volgens de woordvoerder ,,op alles wat we tegenkomen''.

,,Ik ben daar zo ongelofelijk kwaad over'', aldus Grijpink. ,,Het is de zoveelste poging tot intimidatie van de overheid. Zoiets verwacht je onder een kolonelsregime, niet in een rechtsstaat.'' Ook de bestuursleden H. Janmaat en G. van Gelderen zouden worden verdacht van fraude met vergunningen en het in stand houden van illegale bedrijfsconstructies. Het openbaar ministerie wil niet reageren op de uitlatingen van TCA-directeur Grijpink.

TCA-bestuurslid Janmaat vreest een dagvaarding niet. Het openbaar ministerie kan volgens hem niets hard maken. Een eventuele arrestatie zou volgens hem ook geen negatieve gevolgen hebben voor de taxicentrale. ,,De bedrijfsvoering gaat gewoon op hetzelfde niveau door.''

n Amsterdam heeft decennia lang een bloeiende handel in taxivergunningen bestaan. Taxivergunningen waren wettelijk niet overdraagbaar, maar taxibazen bedachten telkens nieuwe bedrijfsconstructies om hun vergunningen toch te gelde te kunnen maken. Chauffeurs moesten soms wel drie ton betalen voor een vergunning.

Behalve het politie-onderzoek loopt er ook een onderzoek van de commissie-Koning naar de rol van de politiek in het ontstaan van de handel in vergunningen en de illegale bedrijfsconstructies. Opeenvolgende Amsterdamse wethouders hebben zich altijd zo min mogelijk bemoeid met de taxizaken, omdat zij bang waren voor verstoringen van de openbare orde door taxichauffeurs.