Kleding met staart

De Britse modediva Vivienne Westwoord reikte vorige week de Robijn Fashion Award 2000 uit aan Leon Jonkman en Natascha Stolz. De Robijn Fashion Award is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een modeprijs van formaat. Bij de start, vijf jaar geleden, leek het een nogal schreeuwerige en holle promotie van een wasmiddel. Inmiddels is het een graadmeter van nieuw, veelbelovend modetalent in Nederland. Dat een megaconcern (Unilever in dit geval) optreedt als geldschieter en je weken van tevoren wordt doodgegooid met geforceerde mode-items op RTL-4 waar de commercie vanaf druipt, ach, dat nemen we maar voor lief. De twee winnaars, Leon Jonkman kreeg de Publieksprijs en Natascha Stolz de Vakjuryprijs, vinden volgend voorjaar hun winnende collectie terug in de rekken van De Bijenkorf.

Een geldbedrag is niet aan de prijs verbonden, maar volgens Vivienne Westwoord kan je als jonge ontwerper alle publiciteit gebruiken. ,,En een hoop geluk.'' Hopelijk brengt de prijs de winnaars het geluk dat deelnemers aan vorige edities ten deel viel. De meesten kwamen goed terecht. Van een baan bij Turnover (Theresa Schipper, prijswinnaar 1999) tot een eigen kledinglabel (Truus en Riet Spijkers, winnaars 1997).

Het publiek stemde de afgelopen weken massaal voor Leon Jonkman (o.a. via Internet, De Bijenkorf, de Viva en een expositie in het Amsterdams Historisch Museum). Zijn collectie M/V, een sexy mix van mannelijke en vrouwelijke kledingstukken, sprak tot de verbeelding. Jonkman studeerde deze zomer af aan Academie Minerva in Groningen.

Jonkman zegt zich te baseren op de ,,verschillen en overeenkomsten tussen mannen en vrouwen in de maatschappij''. Hij heeft gepoogd ,,evenveel mannelijke als vrouwelijke kledingelementen'' te mixen tot een collectie voor vrouwen. Dat levert bijvoorbeeld een colbert op, aan een jurk, of een topje van aan elkaar gestikte stropdassen. Bruin is de basiskleur. ,,Die krijg je'', zegt hij ,,door typische vrouwenkleuren als rood te mixen met mannenkleuren als donkerblauw of grijs.'' Het resultaat is een collectie met een sterke uitstraling, die van vrouwen geen pitspoezen maakt. Favoriet: de combinatie van mannenbroek in tweed met daarop een gedrapeerde, leren haltertop. Jonkman droomt van een eigen bedrijf, maar niet van een traditioneel modehuis. ,,Ik zie een soort collectief voor me, waar ontwerpers uit verschillende disciplines met elkaar werken en elkaar zodoende inspireren en versterken.''

Natascha Stolz begon met een zelfgeschreven sprookje: `Het kleine meisje dat speelt met de wolf'. Het resultaat: statige, dandy-achtige kledingstukken in boskleuren en dierlijke details van ruwharig bont. Stolz: ,,Ik wilde geen zoet, perfect meisjesbeeld oproepen. Ik zocht naar een cynischer en dierlijker uitwerking. Zoals een leren jack met een behaarde rug en bungelende staart.'' Blonk de collectie uit in originaliteit, de jury roemde de gedrevenheid van Stolz én haar technische vaardigheden.

Vivienne Westwood sprak na afloop van de prijsuitreiking nadrukkelijk haar bewondering voor deze collectie uit. ,,Mode van nu wordt geregeerd door allerlei dogma's over hoe het moet zijn. Het is de kunst dat los te laten en als ontwerper je eigen gevoel te volgen en origineel durven te zijn. Een heleboel ontwerpers zijn steeds maar bezig dezelfde kleding te verkopen. Maar je moet mensen de keuze geven.'' Ontwerpers moeten volgens haar wat minder naar elkaar kijken en de modetijdschriften links laten liggen. ,,Ik stuur mijn modestudenten naar musea en laat ze boeken lezen in plaats van televisie kijken. Culturele bagage, daar ontbreekt het een heleboel ontwerpers aan. Je hebt het nodig om een mening te vormen en jezelf de juiste vragen te stellen.''

De collecties van alle finalisten zijn t/m 14 januari 2001 in het Amsterdams Historisch Museum. Open ma t/m vr 10-17u za/zo 11-17u. Volw ƒ12. In studio/galerie DVDV, William Boothlaan 13a, Rotterdam, kunnen de finalisten hun kleding tot eind van dit jaar presenteren en verkopen. Inl 010-2124150. Open wo 13-18u do en vr 12-21u za 12-18u zo 14-18u

    • Jetty Ferwerda