Bladen

One

Het `lijfblad met lef' neemt de term lijfblad letterlijk: veel artikelen gaan over het uiterlijk van de vrouw. Willekeurige women in the street in New York vertellen wat hun `beautygeheimen' zijn. In andere artikelen komen cellulitis en menstruatie aan bod. Niet alles raakt de oppervlakte in One. Het artikel over zelfbeschadiging is redelijk diepgravend en goed geschreven en dat verwacht je niet onder de aankondiging `Waar gebeurd'. Interessant is ook de keuze van onderwerpen: een interview met de popband K's Choice en stukken over `backpacken', Mozambique, Tibet. Beslist reisbestemmingen waarvoor je moed nodig hebt en dan verwacht je niet dat One zo op de hurken praat. Het blad richt zich ogenschijnlijk op meisjes die door Afrika gaan trekken. Uit de kinderlijke toon krijg je de indruk dat de lezertjes nog onder begeleiding op de trein naar Groningen moeten.

One ƒ4,95

Eigen Huis & Interieur

In de kiosk is het altijd moeilijk kiezen uit het grote aantal interieurtijdschriften. Vergeet niet ze even door te bladeren, want veel artikelen worden een aantal keren gerecycled in een ander blad. De lezer kan sommige interieurs wel dromen. Zo niet in het dikke novembernummer van Eigen Huis. Maar liefst 57 pagina's zijn gewijd aan projecten in België. Nieuwe restaurants, een tot appartementencomplex verbouwde puddingpoederfabriek aan de Schelde. En op architectuurgebied een ingenieus trappenhuis dat twee oude woningen met elkaar verbindt. Leuk is altijd de rubriek `herkomst onbekend', waar de herkomst van oud meubilair wordt ontrafeld. Dan blijkt een van straat opgeraapte stoel ineens heuse designwaarde te hebben.

Eigen Huis & Interieur, ƒ12,50

Strictly

Het is tegenwoordig in om op de cover de doelgroep te vermelden, of juist te zeggen voor wie het blad níet is bestemd. Bij de cover van Strictly moet de lezer er naar raden. Wie even bladert, ziet dat Strictly zich op vrouwen richt. Geestig is het artikel over nieuwe decadentie: boodschappen doen en dan alleen maar spullen van een bepaalde kleur kopen. Interessant is het artikel waarin pesters aan het woord komen. Pesten wordt nu eens van de andere kant belicht, namelijk met de beweegredenen van treiteraars voorop. Strictly beknibbelt niet op de ruimte. Het blad staat vol mooie, paginagrote foto's van stoere vrouwen.

Strictly ƒ6,95

Avantgarde

Masturberen, constateert Avantgarde, wordt door velen nog steeds ervaren als iets schaamtevols. Het blad vindt dat niet nodig en legt met omhaal van woorden waarom niet. Enigszins merkwaardig is de illustratie bij dit onderwerp: een vochtige damesmond. Voor wie het spoor bijster is in het uitgaansleven is er een overzichtelijk artikel over easy tune, disco, loungen, speedgarage en 2-step. Verder leert het blad hoe je je eigen homepage moet maken. In een sober opgemaakt stuk wordt ingegaan op het interieur van The Hempel, hotel van design-guru Anouska van Hempel. Variaties op eenvoud, dat is het motto van Van Hempel. Eigenlijk geldt dat ook voor de onderwerpen van Avantgarde.

Avantgarde ƒ8,50

Men's Health

In een blad als Men's Health staat uiteraard het mannenlijf centraal. Het mag de lezer niet vermoeien dat in de terminologie van Men's Health de buik eruit moet zien als een wasbord; de biceps jaloers moeten zijn op de omvang van de triceps en dat we onze bloeddruk in de gaten moeten houden. Wie dit tijdschrift koopt, wéét dat er artikelen in zullen staan waarvan de kop luidt: `Vergroot je charisma' en `Tem je vrouw'. Dit is nu eenmaal een magazine met tips hoe een uitzonderlijk kleine penis bevredigend te hanteren tijdens de coïtus en met waarschuwingen tegen slechte adem (er is een sensor in de handel voor $49,95 waarmee de vluchtige zwavelverbindingen in de adem zijn te analyseren).

Men's Health ƒ8,95

Miljonair

Geld staat op de eerste plaats in het nieuwe, halfjaarlijkse magazine Miljonair. Hoe je het zo snel mogelijk uit moet geven, aan kaviaar, champagne en Ferrari`s. Alles met vermelding van het prijskaartje. Een porseleinen Mont Blanc-vulpen van ƒ8.655, een potje gezichtscrème van Sisley ƒ450. Informatief zijn de stukken over privévluchten van Martin Air, met zeven personen op en neer naar Barcelona ƒ20.000. Pas op: de vermelde prijzen van de tweede huizen zijn in euro`s. Het tijdschrift gaat naar eigen zeggen dieper in op `het individu achter de miljonair'. De vele artikelen met productinformatie zijn eerder handreikingen voor de wannabe Dagobert Ducks. De echte hebben deze service niet zo hard nodig.

Miljonair ƒ14,95

Man

De man die zijn niets over zijn schuine buikspieren wil lezen en toch wil weten wat zijn marktwaarde is, leze Man. Een `trend guru' vertelt ons dat de `New Tasteocrats' (NTs) in opkomst zijn. NTs zijn mensen die dol zijn op tijdsbesparende gadgets, computers, maar ook houden van tuinieren en koken. Een soort zachte nerds dus, maar wel nerds op zoek naar autoriteit. De NT zoekt mensen en bedrijven die een duidelijke visie uitdragen en zet zich af tegen de Celebrity Concious Consumers, die achter de looks aanlopen van beroemdheden. Verder leert dit fraai vormgegeven blad ons dat elk moment zijn eigen kledingcodes kent en waar we moeten eten om gezien te worden in Londen. Mannenbladen mogen dan op hun retour zijn, Man en Men's Health laten in ieder geval zien dat het nog ergens om gaat in het leven.

Man ƒ12,50