Nederlands succes

De bouw van amfibische landingsschepen voor de Britse Royal Navy op een werf in Noordoost-Engeland is een dubbel succes voor Nederlandse scheepsbouwers.

De Swan Hunter-werf in Newcastle-upon-Tyne werd in 1995 van het faillissement gered door Jaap Kroese en Jan Veldhuizen om er werk voor de offshore-industrie uit te voeren. De nieuwe opdracht van 150 miljoen pond (555 miljoen gulden) geeft de 1.500 man personeel vier jaar werk en biedt opnieuw uitzicht op een rendabele toekomst als commerciële scheepsbouwer.

Bovendien is het ontwerp van de landingsschepen uit Nederland afkomstig. Het is gebaseerd op het amfibisch transportschip Rotterdam van de Koninklijke Marine, dat in 1997 werd gedoopt bij De Schelde in Vlissingen. Swan Hunter en De Schelde wonnen samen de ontwerpcompetitie die eerder dit jaar was uitgeschreven door het Britse ministerie van Defensie. De Zeeuwse werf is jarenlang hoofdzakelijk met marine-orders uit Den Haag op de been gehouden en had een exportsucces hard nodig.

,,Dit is een doorbraak voor ons en voor De Schelde'', zegt Swan Hunter-directeur Veldhuizen desgevraagd. ,,Er is een goede kans dat De Schelde dit ontwerp verder kan verkopen, bijvoorbeeld in het Verre Oosten.''

Het is ook een primeur dat de behoudende Britse marine voor een offensief oppervlakteschip gebruik maakt van een buitenlands ontwerp. Insiders zeggen dat de regering-Blair met deze opdracht het quasimonopolie van enkele traditionele Britse werven wil doorbreken met extra competitie. Dat blijkt ook uit de opdracht voor nieuwbouw van vier marinetransportschepen aan een Duitse werf, die op hetzelfde ogenblik bekend werd. De samenwerking tussen de Royal Navy en de Koninklijke Marine is al jaren nauw. Nederland gebruikte wel Britse ontwerpen – onder meer voor fregatten – maar het omgekeerde is nog niet gebeurd.

Het Britse schip, dat Alternative Landing Ship Logistics (ALSL) wordt genoemd, verschilt alleen op details van de Rotterdam. Het wordt in zo'n twintig `modules' gebouwd, die daarna worden geassembleerd. Die efficiënte bouwtechniek gaf de doorslag bij het verwerven van de order en zal ook bij de ALSL's worden toegepast. De Britse marine wil er in totaal vier hebben, maar Swan Hunter heeft slechts plek voor twee. De andere twee zullen daarom op de noodlijdende Govan-werf in Glasgow worden afgebouwd, onder supervisie van Swan Hunter. De werf hoopt na het `toelatingsexamen' van de ALSL's op nóg een order van de Royal Navy: nieuwbouw van een vliegdekschip van 40.000 ton.