Miljard aan investeringen voor Schiphol

Schiphol investeert de komende drie jaar bijna 1 miljard gulden in de aanleg van een nieuwe pier, een geavanceerd vervoerssysteem voor reizigers en uitbreiding van de infrastructuur op en rondom de luchthaven.

In 2006 moet bovendien de bouw van nog een pier, ter waarde van zo'n 150 miljoen gulden, gereed zijn.De luchthaven beschikt hierdoor in 2003 over in totaal 108 gates en heeft dan een capaciteit voor de verwerking van 50 tot 55 miljoen reizigers per jaar. Nu zijn dat nog ruim 39 miljoen personen. De luchthaven Schiphol bezet in passagiersaantallen in Europa een vierde plaats. Volgens een woordvoerster van Schiphol zijn de uitbreidingen noodzakelijk om de toenemende passagiersstromen op te vangen en is de groei niet in strijd met de strenge milieunormen. Bovendien wordt het stelsel van milieunormen in 2003 aangepast.

Begin volgend jaar start Schiphol met de bouw van de J-pier. Deze krijgt 17 gates voor kleinere en middelgrote vliegtuigen. De nieuwe pier wordt aangelegd aan de overzijde van de luchthaven, tussen de A4 en de Zwanenburgerbaan. Een nog aan te leggen, geavanceerde magneettreinverbinding moet de J-pier in verbinding stellen met de eveneens nog uit te breiden westelijke terminal. De bouw hiervan start rond de volgende jaarwisseling. De pier, de treinverbinding en het bijbehorende station moeten eind 2003 gereed zijn. De platformen van de J-pier zijn volgens de planning al over twee jaar klaar en kunnen dan dienen als parkeerplaats voor vliegtuigen.

De westelijke terminal, waarin nu een aankomst- en vertrekhal huizen, wordt uitgebreid met 43.000 vierkante meter. Er komen meer winkel- en horecafaciliteiten. Daarnaast wordt de bagagehal vergroot en worden er extra incheckbalies gebouwd. Schiphol investeert in de vertrekhal voornamelijk in de aanleg van een nieuwe lounge voor Schengenpassagiers.

Daarnaast wordt in 2004 gestart met de bouw van de nieuwe H-pier, die in 2006 gebruiksklaar moet zijn. Deze pier, gesitueerd langs de nieuwe treinverbinding, moet plaats bieden aan vier grote vliegtuigen, type Boeing 747. Een woordvoerster van Schiphol schat de kosten hiervan op een slordige 150 miljoen gulden. Door al deze uitbreidingen moet eveneens de infrastructuur op en rondom de luchthaven worden aangepast. Het wegennet wordt veranderd en er moet nieuwe kantoorruimte worden gerealiseerd. Nog dit jaar vangt de uitbreiding van het World Trade Center op Schiphol aan.

Schiphol raamt de totale investeringen voor de komende vier jaar, inclusief de aanleg van de vijfde start- en landingsbaan, op ruim 3 miljard gulden. De luchthaven kondigde de nieuwe uitbreidingen vanmiddag aan toen Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) officieel de vernieuwde centrale lounge, de verbrede D-pier, de verlengde E-pier en de nieuwe B-pier op Schiphol opende. Deze verbouwingen op Schiphol hebben in totaal twee jaar geduurd.