Sadisme in een huwelijk

Neef Kurt brengt het er maar net levend vanaf, zo hevig is de begroeting die hem ten deel valt in Strindbergs Dodendans van het Vlaamse toneelgezelschap Het Gevolg. Alice en Edgar trekken hun gast bijna uit elkaar en draaien hem in het rond tot hij staat te tollen op zijn korte beentjes. Het is, zo dringt allengs tot Kurt door, minder de blijdschap om het weerzien dan de vreugde om de variatie die zijn bezoek in de monotonie van dit helse huwelijk biedt.

De echtelieden leven op een eiland en hebben alleen elkaar om te treiteren. Al vijfentwintig jaar. En nu is er dan eindelijk een nieuwe boksbal om op in te slaan. Want pijn moet er zijn, pijn als middel om te voelen dat men leeft. Regisseur Ignace Cornelissen heeft vooral acteur Dries Smits vrije hand gegeven in zijn zoektocht naar die pijn. Edgar is bruut en bot en draagt in zijn brede soldatenborst een zwak hartje. Groot is zijn angst om de dag te beleven dat Alice joelend om zijn creperende lijf danst. In een poging haar voor te zijn heeft hij haar een keer van de pier geduwd. Helaas verzoop ze niet.

Smits, die in Cornelissens regie ook al rollen in Williams' Kat op een heet zinken dak en in Ibsens Bouwmeester Solness speelde, zet Edgar neer met een enorme fysieke dreiging. Naast al dat acteergeweld lacht de Kurt van Jakob Beks een nerveus lachje. Hij beweegt zich alsof hij op eieren loopt.

Benauwend is de sterk erotisch geladen sympathie waarmee zijn nicht hem tegemoet treedt. Frieda Pittoors produceert stembuigingen die variëren tussen kirren, koeren en kijven. Alice beheerst dit palet zo vaardig omdat ze ooit, voordat ze met Edgar trouwde, actrice is geweest. Maar het helpt niet. Kurt gaat er vandoor en zij blijft alleen achter met die sigaren rokende duivel van een echtgenoot.

En dan zitten ze weer op stoelen die ver van elkaar staan, net als in het begin. Kijken ze star voor zich uit, naar die zee die vlak voor hun raam maar een beetje ligt te golven en de wolken ligt te weerspiegelen. Zo'n zee heeft het maar makkelijk.

Voorstelling: Dodendans, van August Strindberg, door Het Gevolg. Regie: Ignace Cornelissen. Decor: Niek Kortekaas. Gezien: 17/10 Theater Bellevue, Amsterdam. Tournee t/m 23/12.

Inl (020) 4275447.