Verkoop deel Bestfoods

Voedings- en wasmiddelenconcern Unilever gaat zijn Amerikaanse bakkerijdivisie verkopen. De divisie was onderdeel van het Amerikaanse voedingsconcern Bestfoods waar Unilever 56 miljard gulden voor heeft betaald. Die acquisitie werd in juni dit jaar aangekondigd en op 4 oktober afgerond.

Unilever was vooral geïnteresseerd in een aantal sterke merken van Bestfoods, met name Knorr (sauzen en soepen) en Hellmann's (mayonaise) en in de foodservice (groothandel voor restaurants en dergelijke). Unilever, bekend van merken als Magnum, Becel en Omo, is bovendien bezig met het terugbrengen van zijn merkenpakket van ongeveer 1.600 tot 400. De bakkerijen van Bestfoods passen volgens Unilever niet bij de categorieën waar het bedrijf zich op wil concentreren.

Eerder dit jaar verkocht Unilever al zijn Europese bakkerijdivisie, die vooral een toeleverancier was voor bakkers, voor 1,5 miljard gulden aan CSM. De bakkerijen van Bestfoods maken producten voor de consumentenmarkt en hebben een omzet van 1,7 miljard dollar (4,3 miljard gulden) per jaar, ongeveer 20 procent van de gehele omzet van Bestfoods. De divisie maakt brood met een aantal regionale merken in het premiumsegment. Het merk Entenmann's bakt zoete broodjes en koekjes. Het merk Thomas' is marktleider in bagels en muffins.

Volgens analist Gerard Rijk van ING Barings zal de verkoopprijs ongeveer uitkomen op hetzelfde niveau als de omzet. ,,De schattingen lopen uiteen van 1,5 tot 2 miljard dollar.''