AOL in de markt voor KPN-portal

Internetaanbieder AOL Europe is een serieuze kandidaat voor deelname aan het internetportaal dat KPN en het Japanse mobiele telecombedrijf NTT DoCoMo volgend jaar willen introduceren op de Europese markt voor mobiel internetten.

Een woordvoerster van KPN bevestigde gisteren dat KPN over deze reële optie nadenkt. Een besluit over deelname van AOL Europe is nog niet genomen. De woordvoerster wilde niet bevestigen dat er met AOL Europe gesprekken worden gevoerd. Maar ontkennen wilde zij het evenmin. AOL Europe was gisteravond voor commentaar onbereikbaar.

Gisteren maakten KPN en DoCoMo bekend dat zij een gezamenlijke onderneming in Europa oprichten voor mobiel internetten, waarbij wordt gebruik gemaakt van het succesvolle i-mode van DoCoMo. KPN Mobile zou de meerderheid in deze joint-venture krijgen, die volgend jaar in Nederland, Duitsland en België begint.

Eerder deze week werd bekend dat DoCoMo een belang neemt van 42 procent in AOL Japan en dat beide van plan zijn gezamenlijk de wereldmarkt op te gaan. Met de deelname van AOL Europe aan de joint-venture zou het Europese bruggenhoofd dat DoCoMo met zijn belang van 15 procent heeft in KPN Mobile worden versterkt met een grote, gevestigde Amerikaanse internetaanbieder.

i-Mode in Japan is qua snelheid en gemak vergelijkbaar is met GPRS, dat pas dit jaar in Europa wordt ingevoerd. In Japan telt i-mode al 12,3 miljoen abonnees. i-Mode heeft bewezen aanzienlijk beter aan te slaan dan in Europa het vergelijkbare WAP, dat nog leunt op trage technologie. DoCoMo heeft zodoende een grote voorsprong opgebouwd op Europa, te meer omdat in Japan UMTS al volgend jaar wordt ingevoerd en in Europa deze opvolger van GPRS niet eerder komt dan in 2003.

AOL Europa is de grootste internetaanbieder in Europa na T-Online, dat eigendom is van Deutsche Telekom. AOL Europe is eigendom van America Online en het Duitse mediaconcern Bertelsmann. Bertelsmann wilde zijn 50-procentsbelang afstoten toen AOL met concurrent TimeWarner in zee ging. Later werd besloten de alliantie geleidelijk te ontbinden. Donderdag zei DoCoMo dat het met zijn belang in AOL Japan overweegt naar Europa te komen voor verdere expansie daar. Overname van het belang van Bertelsmann zou dan ook door DoCoMo als een optie worden gezien.

DoCoMo zet met een nieuw op te richten onderneming ook voet in Engeland. De moeder van Docomo, het Japanse telecomconcern NTT, zal voor haar eigen expansie in de Verenigde Staten en die van haar dochter in Europa 300.000 nieuwe aandelen uitgeven ter waarde van 356 miljard yen (ruim zeven miljard gulden).