Soepel

De lobbyisten van Unilever in Brussel kunnen zonder twijfel een extraatje rond de kerst verwachten, want de overname van het Amerikaanse Bestfoods is zonder veel problemen verlopen. De mededingingsautoriteiten zijn, zo werd gisteren duidelijk, onverwacht soepel omgesprongen met de overname van ruim 24 miljard dollar. De timing van de Commissie is bovendien uitstekend. Maandag moeten de aandeelhouders hun toestemming geven voor mega-overname.

Van de voedingsomzet van 32 miljard dollar hoeft het concern slechts anderhalf procent af te stoten. Analisten vreesden dat bijvoorbeeld niet alle producten onder het bekende merk Knorr (van Bestfoods) zouden mogen worden overgenomen.

Wat moet Unilever nu eigenlijk wèl afstoten? Bijvoorbeeld het bekende merk Royco. Maar was daar niet iets mee? Jawel, Royco was een van de eerste slachtoffers in Nederland van de grote merkenoperatie.

Om de reclamebestedingen effectiever te maken – `de vuurkracht te versterken' – gaan de soepjes van Royco tegenwoordig met een Unox-labeltje over de toonbank. In Frankrijk, België en Portugal moet Royco nu ook de deur uit. Om Bestfoods binnen te laten. Dat komt Unilever niet slecht uit, gezien de vuurkracht van de merken Knorr en Unox.

De vorig jaar aangekondigde merkenoperatie zal nog eens twaalfhonderd merken van Unilever om zeep helpen. Wellicht zaten daar ook al het Zweedse Blå Band en het Britse Oxo bij, die Unilever ook van Brussel moet verkopen.

Nu wordt opeens duidelijk waarom Unilever zo geheimzinnig deed over de merken die de komende jaren gaan sneuvelen. Brussel mocht het niet horen.