Rai-journaals tonen kinderporno

Twee hoofdredacteuren van journaals van de Italiaanse staatsomroep Rai hebben hun functie ter beschikking gesteld na een rel over expliciete beelden in berichten over kinderporno. De beelden werden woensdag vertoond in de journaals van Rai Tre en Rai Uno, in een onderwerp over het oprollen van een Italiaans-Russisch netwerk van pedofielen. Het ging om beelden van naakte kinderen en van een kind dat op een volwassene lag.

President Ciampi zei gisteren dat er grenzen zijn aan de vrijheid van meningsuiting. Premier Amato zei in een besloten overleg met vakbondsleiders dat hij wel had willen schieten op wie aan de andere kant van de beeldbuis zat. De parlementaire Commissie van Toezicht op de Rai heeft een spoeddebat gewijd aan de zaak.

Hoofdredacteur Gad Lerner van TG1 bood zijn ontslag aan, net als zijn collega Nino Rizzo Nervo van TG3 en drie redacteuren. Maar de Raad van Bestuur van de Rai is verdeeld over de vraag of dat ontslag aanvaard moet worden. Het gevoel bestaat dat sommige politici deze zaak aangrijpen om te proberen Lerner weg te krijgen. Hij is drie maanden in functie en is geprezen om zijn onafhankelijke opstelling. Vooral de rechtse oppositie heeft kritiek op Lerner, en de twee leden die namens de oppositie in de Raad van Bestuur zitten, liepen boos weg.

Minister van Justitie Fassino is een onderzoek begonnen naar de vraag hoe de beelden in handen van de Rai zijn gekomen. Redactieleden van de twee journaals hebben verteld dat door tijdsdruk en communicatiestoornissen opdrachten van de hoofdredactie om voorzichtig te zijn met de beelden bij het nieuws, niet goed en niet op tijd zijn doorgekomen.