Boeing en BAe niet in NATS

De Britse en Amerikaanse luchtvaart- en defensiebedrijven BAe Systems en Boeing hebben zich teruggetrokken uit de race om een deel van de Britse luchtverkeersleiding te kopen. Dat hebben beide bedrijven gisteren bekendgemaakt.

De eerste ronde biedingen op de National Air Traffic Service (NATS) sluit vandaag. De Britse overheid wil de NATS omzetten in een zogeheten public-private-partnership (PPP), waarbij particuliere bedrijven het risico van de exploitatie dragen en de overheid de controle blijft uitoefenen. De overheid verkoopt 46 procent, houdt zelf een zogeheten golden share van 49 procent en draagt vijf procent van de eigendomsverhoudingen over aan het personeel van de nieuwe onderneming.

De Britse regering zegt de verwachte 1,3 miljard pond (4,6 miljard gulden) uit de verkoop nodig te hebben voor investeringen om de voorspelde stijging van het luchtverkeer aan te kunnen. Boeing neemt mogelijk een belang in een van de andere consortia die in de race blijven. BAe zou alsnog besloten hebben dat het exploiteren van de luchtverkeersleiding geen `kernactiviteit' is voor een bouwer van vliegtuigen, elektronica en wapensystemen.

De privatisering van NATS, een van de laatste Britse staatsbedrijven die in de verkoop gaan, is sterk omstreden. Een deel van de politiek, vakbonden, piloten en de verkeersleiders zelf zijn tegen de gedeeltelijke privatisering. Ze vrezen dat de nieuwe eigenaar teveel denkt aan winst maken en te weinig aan de veiligheid in het luchtruim. Het Verenigd Koninkrijk is het eerste Europese land dat zijn luchtverkeersleiding privatiseert. Nederland heeft daartoe voorbereidende stappen genomen.

Een gezamenlijk bod van BAe en Boeing werd algemeen beschouwd als een teken dat beide bedrijven streven naar nauwere samenwerking. Eerder trok het Franse Thomson-CSF zich terug. Onder de overblijvende bieders is het Amerikaanse Lockheed Martin en een groep luchtvaartmaatschappijen waarin concurrenten British Airways, Virgin Atlantic, Midlands en EasyJet samenwerken.

Het Britse Hogerhuis, House of Lords, moet de privatisering goedkeuren. De Lords stemmen erover nadat de wet in mei onder felle protesten van een deel van de Labour-fractie het Lagerhuis passeerde.