BLADEN

De Tuin

Tweemaal per jaar verschijnt het tijdschrift De Tuin, dat overigens heel erg doet denken aan zijn Belgische evenknie Tuinen van Eden. Terwijl de meeste tijdschriftenredacties de `zapformule' lijken te omhelzen, doet die van De Tuin het tegenovergestelde. Rustige vormgeving, stevig papier en mooie foto's. De adverteerders zijn duidelijk gericht op het `welvarende segment' van de samenleving. In dit najaars- winternummer een ode aan `onze' Piet Oudolf die de Engelsen op eigen Chealsea-bodem versloeg met zijn ontwerp voor de jaarlijkse Flower Show. Henk Dijkman fotografeerde de tuin bij Les bois des moutiers in Normandië, een creatie van Luytjens en Jekyll. Verder aandacht voor de artisjok en anderen vaste moestuinplanten en niet te vergeten de Japanse anemoon die nu op haar mooist is. Leuk is het stuk over de tuinbaas van Landgoed Vollenhoven. Lezers uit de buurt van De Bilt die liever met hun handen in de aarde zitten dan alleen rondkijken, kunnen zich bij Vollenhoven aanmelden als tuinvrijwilliger.

*De Tuin, nummer 2, najaar/winter ƒ14,95

En France

Het najaarsnummer van En France brengt een aantal reportages die onmiddellijk doen terugverlangen naar de vakantie in Frankrijk. Geen keiharde, actuele reportages, maar verhalen die bewijzen dat het leven in Frankrijk nog altijd goed is. Zoals een portret van Laurent Chevailler, die de honderd jachthonden van de markies van Cheverny verzorgt. Tweemaal per week doen ze mee aan jachtpartijen waarvoor de markies de deelnemers goed laat betalen. De voedertijden van de honden zijn uitgegroeid tot een toeristische attractie. Jammer: twee pagina's over de Champage-streek, die vol staan met tips over hoe kinderen te vermaken in de streek van de bubbels. En dat het `draaien' van de Champagne-flessen nog allemaal handwerk is, is net zo onjuist als de bewering dat het treintje door de kelders van Moët & Chandon speciaal bedoeld zou zijn voor kinderen.

*En France ƒ8,75

Greyt

De eerste babyboomers lopen tegen de vijftig en worden onherroepelijk geconfronteerd met rimpels, afnemend libido en andere kwaaltjes. De tijdschriftenbranche speelt daar handig op in. Na Midi is nu het blad Greyt verschenen, waarin bewust grijsharigen trots poseren met de nieuwste wintermode. Overgangsklachten treffen niet alleen de vrouwelijke helft van de samenleving, ook mannen kennen een soort overgang. De testosteronpleister wordt dan ook aandachtig gevolgd. Wie rijk wil worden zal de tips moeten lezen in de rubriek over de voorspelbaarheid van de beurskoersen. Verder een mooi verhaal over bamboekweker Charley Younge: openhartig vertelt hij hoe hij na een hartaanval aan een `tweede leven' begon.Tot slot een aardige fotoreportage van een kerkwoning en het verslag van een wereldreis per vrachtschip.

*Greyt nr. 1 ƒ5,95

Eigen Huis & Interieur

Het dikste woonblad van oktober deed de `blote-voetentest' op dertien verschillende typen vloerbedekking, waaronder naaldvilt en papier. Prachtige foto's, maar van zó dichtbij genomen dat je geen goede indruk krijgt hoe het totaalbeeld op je kamervloer wordt. Verder een smakelijk overzicht van vijf trendy restaurants in Amsterdam en een gesprek met de kersverse eigenaren: van Blauw aan de Wal in de rosse buurt tot Noa op de Leidsegracht. Opvallend zijn de ultrakorte, weinig kritische teksten met foto's over een nieuw fitness centrum in Amsterdam en de nieuwe showroom van Turnover. Een verhaal over hip Singapore daarentegen is informatief en aanstekelijk.

*Eigen Huis & Interieur, ƒ9,95

One

One afficheert zichzelf als een lijfblad met lef. Dat laatste moet je in ieder geval wel hebben om er voor uit te komen dat je een biseksuele meid bent. Zoals Ilse, die het leuk vond om anderen te shockeren door een vrouw te zoenen. Hoe je gratis aan allerlei spullen komt - van maandverband tot cocktails, beschrijft verslaggever Marvin Jacobs. In de moderubriek vooral aandacht voor de jas, leer, suède of surfstof voor stoere meiden. Kok Erkan kookt in een meidenstudentenhuis een vegetarische maaltijd die ook wordt gewaardeerd door vleesliefhebbers. Wil je ook dat Erkan bij je komt koken, schrijft dan naar one@tijdschriften.vnu.com

*One, ƒ4,95

Art-nl

De nieuwe lounge die Niek Zwartjes voor NOA ontwierp lijkt op een wachtruimte van een vliegveld uit de jaren zeventig. Zwartjes vertelt in het eerste nummer van het nieuwe tweemaandelijkse blad voor kunst en vormgeving Art-nl over de combinatie van esthetische, strakke vormgeving met huiselijkheid en warmte, zonder in truttigheid te verzanden. Nog meer vormgeving is te vinden in het Vitra Design Museum Berlin, waar in een oude elektriciteitscentrale een hommage wordt gebracht aan de Deense ontwerper Verner Panton. Op de kunstpagina's Rob Birza over `ontwrichting en transformatie' in zijn werk, een kitsch-foto-expositie van plastic modellen van Pierre et Gilles (daar moet u wel voor naar New York) en kinderen in de kunst; van het Egyptische prinsje Amonkerchopsjef tot de jongetjes die een Johan Cruyff moeten worden. Het blad oogt goed: mooie kleuren, dik papier, interessante onderwerpen, alleen het verschil tussen eigen artikelen en advertenties is flinterdun. Zo zien de `publireportages over actuele exposities' eruit alsof ze door de redactie zelf zijn geschreven en vormgegeven en dat zet de lezer op het verkeerde been.

*Art-nl, ƒ14,75