Ingestorte verkoop

Zelfs de boulangerie van een ingeslapen dorp als La Roche Canillac is niet veilig voor modern urbaan drama. Een kartonnen doos op de toonbank vol onverkochte exemplaren van het populaire puzzelblad Télé 7 Jeux bewijst het.

Wekenlang moet de redactie het afgelopen voorjaar hebben overlegd met de marketingafdeling van Air France: kon de luchtvaartmaatschappij in ruil voor een gratis advertentie in het tijdschrift enkele tickets beschikbaar stellen voor de winnaars van het maandelijkse cryptogram?

Toen de deal eenmaal rond was, ging de lay-outmedewerker enthousiast aan de slag.

Op de voorpagina zou een met siliconenborsten uitgeruste dame in badpak verschijnen. Boven het strand waar zij met een verrekijker verpoosde, zweefde de trots van de Franse en Engelse vliegtuigindustrie. Coverkreet: Gagnez des vols en Concorde! (Win vluchten met de Concorde).

Het flitsende ontwerp voor de belangrijke zomeruitgave ging snel naar de drukker die de persen liet rollen. Vervolgens werd het magazine naar kiosken in alle hoeken en gaten van Frankrijk gedistribueerd.

,,Hef het hoofd, kijk naar de hemel en stel u zichzelf voor in een Concorde die zich met 2100 kilometer per uur voortbeweegt'', stond geschreven in het hoofdredactionele stukje. ,,Een droom? Ja! Maar die kan binnenkort werkelijkheid worden voor vier van onze lezers en lezeressen. Télé 7 Jeux nodigt u uit voor een lunch aan boord, met champagne. De uitverkorenen krijgen de kans te reizen met een legende. Een uniek, magisch moment.''

Het augustusnummer was nog niet verschenen of een Concorde stortte nabij Parijs op een hotel.

Honderdduizenden exemplaren van Télé 7 Jeux bleven in de schappen liggen en verdwijnen dezer weken in de papiervernietiger.

De één z'n crash is de ander z'n crash.