Winstdaling voor PCM Uitgevers

De kosten van nieuwe kleurenbijlagen bij de zaterdagkranten en hoge bezorgkosten drukken dit jaar stevig op de winst van PCM Uitgevers, eigenaar van onder meer NRC Handelsblad. De winst van PCM zal dit jaar ongeveer eenderde lager uitkomen dan afgelopen jaar. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die gisteren bekend zijn gemaakt.

De nettowinst is in de eerste zes maanden van dit jaar gedaald tot 48,4 miljoen gulden, 8 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Voor het gehele jaar rekent PCM op een ,,beperkte'' bijdrage aan de winst in het tweede halfjaar. Daarmee zal de winst uitkomen op rond de 50 miljoen gulden tegen 75 miljoen gulden afgelopen jaar.

De winstdaling in het eerste halfjaar was het gevolg van investeringen in de kleurenmagazines van Volkskrant en Algemeen Dagblad (wekelijks) en NRC Handelsblad (maandelijks) en van sterk gestegen distributiekosten. Daarbij komen in deze maanden de kosten van een nieuwe drukkerij aan de ring in Amsterdam en extra investeringen in de internet-activiteiten. De bijdrage van twee overnames, opleidingscentrum IBO Slot Zeist en een belang in nieuwsdienst MoneyView, zullen nog beperkt zijn.

De omzet van PCM steeg de eerste zes maanden van dit jaar met 8,4 procent tot 824 miljoen gulden. Vooral verkoop van educatieve boeken (Thieme Meulenhoff) deed het goed waardoor de boekenuitgeverijen een 13 procent hogere omzet behaalden. Bij de kranten nam de advertentie-omzet met 8,7 procent toe, grotendeels dankzij een grote hoeveelheid personeelsadvertenties. Het bedrijfsresultaat daalde van 118 tot 106 miljoen gulden.