Webkrediet

E-commerce is in de praktijk minder mooi dan op papier. De Postbank belooft klanten al enkele dagen in paginagrote advertenties in de dagbladen een speciale creditcard voor internetaankopen. Binnen 30 seconden kan de Postbankrekeninghouder op het web winkelen, zo wordt beloofd in de advertentie en op de site van de bank.

Mij lukte het niet om de E-go creditcard aan te vragen. Dat is jammer voor de Postbank, want ik ben een verwoed internetshopper. Voor mij is het minder jammer, want ik heb al een creditcard. Van de aanbiedingen die bij de E-go kaart horen, ben ik niet onder de indruk. Tot de `xtremely cool stuff' die E-go kaarthouders met korting kunnen kopen behoren onder meer een cd van René Froger en een boek van Bill Gates. Ook een abonnement op de gratis provider Freeler staat vermeld bij de aanbiedingen.

E-go is geen speciale internetcreditcard, zoals de Postbank het doet voorkomen in de advertenties. E-go (kosten 12,50 euro per jaar) lijkt eerder een poging om de Nederlander aan de creditcard te helpen. (Nederland kent een lage creditcard-dichtheid in vergelijking met andere rijke Europese landen en de Verenigde Staten.)

E-go is een gewone plastic VISA-kaart. Het enige bijzondere is dat je hem online kunt aanvragen en dat hij binnen 30 seconden werkt. De echte kaart wordt na een week toegestuurd.

Voor impulsaankopen is de korte wachttijd erg handig. Je ziet iets op internet dat alleen met een creditcard betaald kan worden en denkt: `O ja, bij de Postbank kan ik meteen zo'n kaart aanvragen.'

Dat scenario zullen de bedenkers van deze kaart in gedachten hebben gehad. Niet gedacht is aan beveiliging. Als ik een portemonnee vind of steel, kan ik op naam van iemand anders voor 250 euro spullen bestellen. Voor het aanvragen is het girorekeningnummer, het nummer van de giropas en de geboortedatum van de klant voldoende.

Voor zakkenrollers opent de snelle aanvraagprocedure een nieuwe wereld. Als je tien mensen per dag rolt, bevinden zich waarschijnlijk 5 of 6 Postbank-klanten onder je slachtoffers. Vrijwel iedereen heeft wel een verzekeringspasje, een donorpas of een andere kaart met zijn geboortedatum bij zich. Je vraagt een paar E-go kaarten aan en laat de bestellingen bezorgen bij het budget-hotel waar je logeert. Na een paar dagen ga je naar een ander hotel. Of je laat de spullen gewoon bezorgen bij de mensen wier portemonnee je hebt gejat – om ze te pesten.

American Express heeft ook een nieuwe creditcard geïntroduceerd die bedoeld is voor internetgebruikers. De kredietfirma probeert met Blue, zoals de nieuwe kaart heet, in te spelen op het onveilige imago van webwinkelen. Volgens onderzoeksbureau NIPO koopt 59 procent van de Nederlandse internetgebruikers niet online omdat ze denken dat hun creditcardnummer wordt gestolen of omdat ze bang zijn op een andere manier te worden gedupeerd.

Vier op de tien Nederlanders zou wel online willen betalen met een creditcard als de creditcardmaatschappij eventuele schade door fraude vergoedt, zo blijkt uit het onderzoek dat NIPO in opdracht van American Express uitvoerde. Wie een Blue-kaart neemt (voor 35 euro per jaar) is verzekerd tegen online fraude. `Elk ongeoorloofd gebruik van Blue online wordt gedekt', belooft American Express. Blue bevat volgens American Express een speciale chip die het kaartnummer onzichtbaar maakt zodat computercriminelen het nooit kunnen bemachtigen om er zelf mee te winkelen. Door de chip lijkt Blue meer op een internetcreditcard dan E-go.

Hoe de fraudeverzekering precies werkt, staat niet op de site van American Express. Wie de algemene voorwaarden wil lezen, moet ze via een speciaal telefoonnummer aanvragen.

Blue biedt internetgebruikers nog een ander voordeel. Bestelde en geleverde producten waarover een klant achteraf ontevreden is, worden door American Express vergoed als blijkt dat de winkel ze niet terugneemt. Een voorwaarde is wel dat het product bij een Nederlandse winkel is gekocht.

E-go: www.postbank.nl/ego

Blue: www.americanexpress.nl