ENTERTAINMENT

De meeste film- en theatermuziek doet niet veel zonder de bijpassende beelden en teksten. Een beroemde uitzondering is de muziek die Miles Davis improviseerde bij Louis Malle's thriller Ascenseur pour l'échafaud. Ook in Entertainment, een theaterproductie van 't Barre Land/Orkater/Club de Ville schijnt duchtig te worden geïmproviseerd, zowel door de acteurs als de vijf musici. De net verschenen gelijknamige cd met muziek geschreven door rietblazer Maarten Ornstein geeft derhalve slechts een globaal beeld van wat nog t/m 30 september te horen is in de Westergasfabriek in Amsterdam.

Van de teksten uit de voorstelling zijn er drie op deze plaat beland. De twee gedaan door Anouk Driessen zijn, gelukkig, maar half verstaanbaar. De derde, Leuk, gezellig en lekker, komt dankzij de timing van Jacob Derwig veel beter over. De sterkste stukken zijn echter de puur instrumentale. Ornstein is geen dogmaticus, heeft een fijne neus voor kleur en weet met tamelijk eenvoudige middelen nieuwe werelden op te roepen.

Een juweeltje is bijvoorbeeld het van mysterie en melancholie doortrokken Bluebeard has no true Beard. De show in dit stuk wordt gestolen door trombonist Joost Buis die zich in een paar andere stukken met nogal vervreemdend effect ook laat horen op een mini slide-guitar. Ook de andere musici spelen voortreffelijk; met name de heldere accenten van percussionist Joshua Samson zijn een lust voor het oor. Ook als Entertainment als theater snel vergeten zou raken is deze muziek het bewaren waard, net als dat vluggertje van Miles Davis, vastgelegd op Sinterklaasavond 1957.

Maarten Ornstein: Entertainment (Starling Records). Tel. 020 - 6060 600, fax idem 616, e-mail info@orkater.nl