Droogkrassen

Met de slagzin `het schuimt en kan niet krassen' werd voor de Tweede Wereldoorlog het droge schuurmiddel Vim aan de man gebracht. Een slagzin die werkte, want al snel stond in praktisch alle Nederlandse keukenkastjes de toen nog gele bus met het witte schuurpoeder. Inmiddels lijkt het middel uitgewerkt na de succesvolle introductie begin jaren zeventig van de vloeibare vervanger Jif. Het merk Vim zelf blijkt echter nog steeds springlevend.

Uit een twee jaar geleden gehouden onderzoek bleek dat maar liefst 96 procent van de Nederlandse consumenten Vim nog kent als merk. En dat terwijl het merk het al meer dan twintig jaar zonder enige vorm van reclame moet doen en de Nederlandse consument voor het overgrote deel de vloeibare schuurmiddelen koopt.

,,Het is een van de gemakkelijkste producten die ik in mijn pakket heb'', zegt A. Boonstra, senior brandmanager household bij Unilever over Vim. ,,Ik weet precies wanneer ik welke hoeveelheid moet bestellen. In mijn ogen is het dan ook zeker niet uitgewerkt. Vim heeft een heel trouwe en constante kopersgroep. Ik denk dat het merk nog minmaal een jaar of tien, twintig zal meegaan. Net als andere nostalgiemerken als Koetjes Repen en Buisman.'' Producent Unilever is dan ook niet van plan Vim uit de handel te nemen.

Hoewel Unilever geen omzetcijfers wil geven, geeft Boonstra wel toe dat de huidige generatie geen Vim meer gebruikt. ,,De omzet van Jif is een veelvoud van die van Vim. Dat heeft denk ik vooral veel te maken met de koopkracht van de mensen in West-Europa. Wanneer je bijvoorbeeld in andere delen van de wereld gaat kijken, zoals Oost-Europa en Zuid-Amerika, dan zie je dat Vim nog steeds ontzettend veel wordt gebruikt'', zegt Boonstra.

Wanneer Vim precies in de markt is gezet door producent Unilever kan de brandmanager niet meer achterhalen. Het geheim van het product is de toevoeging van harde deeltjes aan de traditionele zepen. Deze harde delen zijn weer zachter dan het materiaal waar pannen en sanitair van zijn gemaakt, waardoor het niet krast. Het concept sloeg aan en Vim belandde in bijna elk Nederlands huishouden. De introductie van Jif in 1971 betekende het einde van Vim als marktleider in de schuurmiddelen. Boonstra: ,,Na 1975 zijn dan ook, afgezien van wat uiterlijke verbeteringen, geen aanpassingen meer aan het product gedaan. De consumenten die nog steeds Vim kopen, willen dat ook niet. Die kopen het product omdat ze het vertrouwen zoals het is.''