Rechter tegen waarschuwen voor legionella

Een rechtbank op het Griekse eiland Kreta heeft reisorganisatie Holland International in juli van dit jaar verboden haar klanten te waarschuwen voor de mogelijke aanwezigheid van legionella in een hotel. De Nederlandse Inspectie voor de Gezondheidszorg had kort daarvoor de Nederlandse touroperators gewaarschuwd dat er opnieuw een Nederlandse toerist besmet was geraakt tijdens zijn verblijf in het hotel.

Volgens de rechtbank in Heraklion mogen reisorganisaties hun klanten in Griekse hotels niet waarschuwen voor legionella zolang niet overtuigend is bewezen dat het hotel daadwerkelijk de bron van de besmetting is.

Tijdens een verblijf in het betreffende hotel, Rinela Beach in Kokkini Hani aan de noordkust van Kreta, raakten tot nu toe vijf gasten besmet, onder wie twee Nederlanders. Holland International handelde volgens richtlijnen van het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR). Sinds begin dit jaar is het beleid om bij meerdere besmettingsgevallen in één accommodatie uit voorzorg maatregelen te nemen. De uitspraak van de Griekse rechter maakt dit nu onmogelijk.

Op 18 juli waarschuwde de Inspectie voor de Gezondheidszorg het ANVR voor hotel Rinela Beach. Dat gebeurde nadat een 50-jarige man uit Utrecht na verblijf in het hotel besmet bleek met de dodelijke bacterie. Het ANVR informeerde de aangesloten reisorganisaties die het hotel in hun pakket hebben. De touroperators moeten in zo'n geval klanten in het verdachte hotel waarschuwen, eventueel omboeken en nieuwe boekingen (tijdelijk) annuleren.

Holland International kreeg van de hotelleiding geen toestemming om zijn klanten te informeren. De rechtbank veroordeelde de touroperator enkele dagen later. Uiteindelijk slaagde Holland International er toch in zijn 36 gasten uit het hotel te krijgen. De reisorganisatie moest de hoteldirectie beloven de gasten niets te vertellen over legionella.

Ondanks ANVR-richtlijnen en waarschuwingen van de inspectie verblijven er nog steeds Nederlanders in het hotel. Het zijn klanten van Neckermann. Afgelopen week logeerden er twee echtparen uit Zeeland en een inwoonster van Hoogvliet.

De vijf hotelgasten zeggen op geen enkel moment door Neckermann op de hoogte te zijn gebracht over de mogelijke gevaren. De directie van Neckermann erkent dat het beter was geweest als de mensen waren geïnformeerd.

LEGIONELLA pagina 3