Puntnl

Dotcomdode. Het allitereert aardig, maar in Elsevier verdedigde algemeen directeur R. de Hoop van Hot Orange zich met verve tegen de titel waarvoor het weekblad hem impliciet kandidaat stelde. Hot Orange realiseert zijn milestones, zegt De Hoop. Over de uitgestelde beursgang geen woord. In de VS lopen de faillissementen in de internetsector gestaag op. Achttien in het eerste halfjaar waaronder bekende namen als Boo.com en Disneydochter Toysmart. De lol van het leedvermaak begint aan de andere kant van de oceaan zelfs al wat weg te ebben. De oprichter van www.fuckedcompany.com heeft besloten zijn website te verkopen. Op zijn verzameling (aanstaande) internetmislukkingen kan op de veilingsite Ebay geboden worden.

In Nederland is het wachten op de eerste grote internetnaam die publiekelijk het loodje legt. Afterthehype.com, de Nederlandse variant van fuckedcompany teert vooral op buitenlandse voorbeelden. Kleinschalige projecten als surfjerijk.nl of de Nederlandse dochter van kledingaanbieder Dressmart tellen niet echt mee.

Duurt het nog lang? Afhankelijk van de internetgoeroe liggen de internetontwikkelingen in Nederland twee jaar, een half jaar of zelfs helemaal niet achter bij die in de Verenigde Staten. Binnenkort wordt beslist wie het eerst in hun hemd staan: Nederlandse goeroes of Nederlandse internetstarters.