`De KLM doet het nog een keer'

,,Opnieuw een scheiding voor de KLM. Zo brengt La Repubblica het nieuws, weggestopt op pagina 35. Alitalia-woordvoerder Enrico Lepri liet vanmorgen telefonisch weten dat zijn bedrijf ,,geen enkel commentaar'' heeft, maar voor La Repubblica is dit een kans voor een aantal steken onder water.

,,De KLM doet het nog een keer'', schrijft de krant. ,,Na Alitalia in de steek te hebben gelaten juist toen de twee maatschappijen op het punt stonden het huwelijk te voltrekken en daarmee ernstige imago- en economische problemen scheppend voor de Italiaanse partner, heeft de KLM ook met British Airways gebroken.''

La Repubblica schrijft: ,,Een al bekend draaiboek volgend heeft de Nederlandse maatschappij, op het moment van tekenen, nieuwe obstakels opgeworpen, vooral van economische aard.

Het mislukken van de onderhandelingen tussen KLM en British Airways zijn volgens de krant ,,de bevestiging dat de oorzaak van de scheiding met Alitalia het onvoorspelbare karakter van KLM is en niet, zoals de Nederlanders hebben geprobeerd te doen geloven, de problemen van het Milanese vliegveld Malpensa en de schaarse inspanningen van de regering voor de ontwikkeling daarvan.''

Het financiële dagblad Il Sole 24 Ore concludeert alleen maar dat ,,de situatie voor KLM moeilijk begint te worden.''

Het afbreken van de gesprekken tussen British Airways en KLM verandert weinig aan de status quo van het transatlantische luchtverkeer en de allianties.

Dat zeggen Amerikaanse analisten in een reactie. Northwest Airlines, de Amerikaanse partner van KLM, heeft geen commentaar en verwijst naar een passage over de succesvolle samenwerking in het persbericht dat KLM gisteren uitgaf. ,,Ik zie weinig verandering in de situatie die er bestond voor KLM en BA gesprekken gingen voeren", zegt Adam Pilarski, luchtvaartanalist bij Avitas in Reston, Virginia. ,,American Airlines en BA zijn nog steeds niet van de baan.

Er waren geruchten dat de twee uit elkaar gingen vanwege BA en KLM maar daar is nooit enig vervolg op gekomen."